۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۳, شنبه

سوسیالیست‌های فرانسه به دنبال بهبود رابطه با جمهوری اسلامی‌

image
سفر میشل روکار، نخست وزیر اسبق فرانسه و وابسته به حزب سوسیالیست، این احتمال را به وجود آورده که سوسیالیست‌های فرانسه که در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نیز بر دیگر احزاب پیروز شدند، در پی بهبود رابطه با جمهوری اسلامی هستند.

«میشل روكار» نخست وزیر سوسیالیست پیشین فرانسه که به تهران سفر کرده امروز با وزیر امورخارجه ایران دیدار کرد.
علی‌اكبر صالحی در این دیدار گفته است: ایران و كشورهای اروپایی منافع بسیاری برای توسعه روابط با یكدیگر دارند.
صالحی همچنین پیروزی «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری جدید فرانسه را تبریک گفته و بر «پیگیری حق مسلم خود در بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای» تأکید کرده است.
وزیر امور خارجه ایران همچنین «فتوای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر حرمت ساخت، انبار و به‌كارگیری هر گونه سلاح كشتار جمعی» را به میشل روکار یادآور شده است.
این اظهارات وزیر امور خارجه ایران در حالی صورت می‌گیرد که قرار است به زودی دور دوم مذاکرات ایران با گروه پنج به علاوه یک در بغداد برگزار شود.
سفر میشل روکار، شخصیت سیاسی و نخست وزیر اسبق فرانسه به ایران یک اتفاق مهم در رابطه فرانسه با ایران به شمار می‌آید.
روکار که دیشب وارد تهران شده، قرار است که سه روز در ایران بماند و با مقامات سیاسی بلندپایه جمهوری اسلامی دیدار کند.
پس از دوران ریاست‌جمهوری نیکلا سارکوزی، که فرانسه تلاش می‌کرد فشار‌های بسیاری بر جمهوری اسلامی تحمیل کند، به نظر می‌رسد پیروزی فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر مسیر دیگری را پیش روی رابطه فرانسه و جمهوری اسلامی باز کند.‌
میشل روکار، نخست وزیر میتران بود و نفوذ بسیار زیادی در حزب سوسیالیست فرانسه دارد.
اولین بار روزنامه فیگارو، چاپ پاریس خبر سفر روکار به تهران را منتشر کرد و نوشت این سفر غیررسمی است و با هماهنگی وزارت خارجه فرانسه صورت نگرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر