۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۳, شنبه

غرفه شاعران اصلاح‌طلب بسته شد

imageسهیل محمودی، محمد خاتمی و ساعد باقری
غرفه دفتر شعر جوان، که یک سازمان ادبی نزدیک به جناح اصلاح‌طلب در ایران به شمار می‌آید، در بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب تهران بسته شد.

غرفه دفتر شعر جوان، یکی از شش غرفه‌ داخلی است که امروز خبر بسته شدنشان منتشر شد.
علی‌رغم این‌که هنوز مقامات وزارت ارشاد علنا نامی از این غرفه‌ها نبرده‌اند، اما خبرگزاری ایسنا نام غرفه دفتر شعر جوان را افشا کرده است.
بسته شدن این غرفه از آن جهت اهمیت دارد که طی ماه‌های اخیر حملات گسترده‌ای علیه این سازمان ادبی که از نظر سیاسی گرایشات اصلاح‌طلبانه دارد، صورت گرفته است.
دفتر شعر جوان را شاعرانی چون ساعد باقری، فاطمه راكعی و محمدرضا عبدالملكیان راه‌اندازی کردند.
اکنون اعتراض دولت و رسانه‌های حکومتی این است که چرا این گروه از «مسیر انقلاب اسلامی» دور شده و به شاعران روشنفکر و مستقل نزدیک شده است.
محمدرضا عبدالملكيان، مدير دفتر شعر جوان، در این باره گفته است این اقدام در ادامه مواضع خصمانه وزارت ارشاد نسبت به دفتر شعر جوان است.
به گفته وی در غرفه دفتر شعر جوان چيزي جز چند كتاب از قيصر امين‌پور و خود وي يا پوستر چهره‌هاي برجسته‌ي شعراي معاصر مانند نيما، اخوان، سلمان، صفار‌زاده و ... يا سي‌دي شعرهاي سپهري و منزوي به فروش نمی‌رفته است.
بر اساس اظهارات عبدالملکیان، عدم پرداخت اقساط باقي‌مانده سه عنوان قرار‌داد دفتر شعر جوان با خانه كتاب در سال ۹۰، ممانعت از خريد هفت عنوان كتاب شاعران جوان كه جزو آثار برگزيده پنجمين دوره كتاب سال «جايزه قيصر امين‌پور» بودند و قرار بود از هر عنوان كتاب تعداد ۵۰۰ جلد توسط ارشاد خريداري شود، ممانعت از ادامه‌ي حضور دفتر شعر جوان در نمايشگاه‌هاي كتاب استاني در زمستان سال ۹۰، ممانعت از عقد قرار‌داد براي حمايت از اجراي طرح‌هايي همانند دوره‌هاي آموزش كوتاه‌مدت، سفرهاي فرهنگي، كتاب دوشنبه‌ها و .. نمونه‌هایی از برخورد وزارت ارشاد با دفتر شعر جوان است.
اما سایت قانون، در این زمینه نوشته است که غرفه انتشارات دفتر شعر جوان در راستای عرضه آثار نشر چشمه بسته شده است.
کتاب‌های گروس عبدالمکیان و راضیه بهرامی از جمله آثاری بودند که توسط نشر چشمه منتشر در طول برگزاری نمایشگاه کتاب در غرفه انتشارات دفتر شعر جوان عرضه شده است.
این سایت علاوه بر غرفه دفتر شعر جوان، نام غرفه‌‌های انتشارات «حافظ ابرو» و نشر «پیکان» را نیز به عنوان غرفه‌هایی که در روزهای پایانی نمایشگاه بسته شدند نام برده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر