کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز جمعه به صراحت از برنامه تسليحات اتمی ايران سخن گفت. اشتون می گويد پايان دادن به برنامه تسليحات هسته ای ايران، هدف مذاکرات اتمی با مقام های تهران است.
خانم اشتون می گويد اميدوار است مذاکرات گروه پنج به علاوه يک با ايران آغازی باشد برای پايان برنامه تسليحات اتمی ايران. قرار است پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان، موسوم به گروه پنچ به علاوه يک، سوم خرداد در بغداد گفتگوهای اتمی با ايران را پی گيرد.
مقام های غربی معمولا از تلاش های ايران برای دستيابی به سلاح اتمی سخن می گويند ولی کاترين اشتون روز جمعه در اشاره به برنامه هسته ای ايران از عبارت «برنامه تسليحات اتمی» استفاده کرد.
مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت: من می خواهم مذاکرات آغازی باشد برای يک پايان. پايان برنامه تسليحات اتمی ايران. البته ما بايد صبر کنيم تا مذاکرات پيگيری شود. اما من با جديت تمام گفتگوها را آغاز خواهم کرد. اميدوارم شاهد موفقيت گفتگوها باشيم.
کاترين اشتون تاکيد کرد مذاکرات بغداد بايد به نتايح عينی بينجامد. سخنان مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، پس از ملاقاتش با هشيار زباری، وزير امور خارجه عراق، ابراز شد. هشيار زباری که ميزبان گفتگوهای آتی پنج به علاوه يک با ايران خواهد بود گفت موفقيت اين مذاکرات، تاثير زيادی بر صلح در اين منطقه جهان خواهد داشت.
هشيار زباری گفت: عراق نفع زيادی از موفقيت گفتگوها می برد. ما ميزبان مذاکرات اتمی ايران شديم زيرا معتقديم اين گفتگوها بر وضعيت عراق و منطقه و صلح و امنيت جهانی بسيار موثر است.
دور تازه مذاکرات ايران و پنج به علاوه يک پس از توقفی ۱۵ ماهه در ٢۶ فروردين در استانبول برگزار شد. مقام های تهران ضمن رد اتهامات در خصوص تسليحاتی بودن برنامه اتمی ايران از مذاکرات با قدرت های جهانی استقبال می کنند. کشورهای غربی نيز ضمن استقبال از مذاکرات، خواستار شفافيت ايران و همکاری بيشتر تهران با آژانس بين المللی انرژی اتمی هستند.