پژوهشگران موسسه تحقیقات سلولهای بنیادی کالیفرنیا می گویند مرحله نخست درمان ایدز با سلولهای بنیادی موفق بوده است. آنها این مرحله بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام داده و تصور می کنند به درمان مؤثری علیه ویروس اچ-آی-وی دست یافته اند.
درمان با سلولهای بنیادی تنها شیوه ای است که با تولید سلولهای جدید، بافت نویی را جایگزین بافت آسیب دیده می کند و یک درمان قطعی محسوب می شود. استفاده از سلولهای بنیادی در همه اعضای بدن امکان پذیر است.
جوزف آندرسون، پژوهشگر ایدز در مرکز درمانی سلولهای بنیادی کالیفرنیا می گوید او و همکارانش مرحله اول کارآزمایی بالینی برای درمان ایدز را با موفقیت پایان برده اند. آنها در این مرحله سلولهای ایمنی موش مبتلا به ایدز را با استفاده از تزریق استم سل هایی که ژن مقاومت به ایدز به آن اضافه شده بود، به سلولهای جدید و سالم تبدیل کرده اند.

جوزف آندرسون، پژوهشگر ایدز در مرکز درمانی سلول های بنیادی کالیفرنیا می گوید: «این سلولها توانسته اند جلوی انتشار عفونت را بگیرند و سلولهای ایمنی جدیدی که پس از تزریق بن یاخته ها ایجاد شد، به صورت طولانی سالم باقی موندند و با وجودی که ویروس هم در بدن بیمار بود، فعالیتش مسدود شده بود و علائم بیماری از بین رفته بود.»

آقای اندرسون می گوید نتیجه این پژوهش قاعدتأ به درمان ایدز منجر می شود، چون مسئله اصلی در ایدز این است که که سلولهای ایمنی نمی توانند ویروس را کنترل کنند: «اگر ما از این مرحله جلوتر برویم و تحقیقات انسانی را آغاز کنیم امید است که از این به بعد ایدز حتی بدون نیاز به داروهای ضد ویروسی درمان بشود.»

پژوهشگرانی که برروی این پروژه کار می کنند می گویند در حالت ایده آل این درمان تنها با یک تزریق انجام می شود و نیازی به مراجعه های مجدد نیست چون سلولهای ایمنی بیمار که اصل قضیه بیماری هستند درمان می شود و دیگر نیازی به از بین بردن ویروس نیست.