۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۶, سه‌شنبه

نگرانی مجلس ایران برای تمامیت ارضی بحرین

image
در حالی که امروز اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گرد هم می‌آیند تا درباره طرح اتحادیه اعراب گفتگو کنند، مجلس ایران این گفتگو‌ها را تسخیر بحرین توسط عربستان سعودی خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.
امروز سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در پایتخت عربستان گرد هم می‌آیند تا طرحی را مورد گفتگو قرار دهند که بر مبنای آن شورای همکاری جای خود را به اتحادیه می‌دهد. اتحادیه‌یی که می‌تواند از برخی جهات شبیه به اتحادیه اروپا باشد. هر چند که هنوز هیچ جزئیاتی از آن اعلام نشده است.

بسیاری از کار‌شناسان تاسیس این اتحادیه رابه دلیل ترس امیرنشین‌های عرب از ایران و برنامه‌های نظامی آن می‌دانند. به نظر می‌رسد که چنانچه این اتحادیه تشکیل شود عربستان سعودی به نقش گسترده تری در جهان عرب و منطقه استراتژیک خلیج فارس دست خواهد یافت. در اولین فاز این اتحادیه احتمالا بحرین و عربستان سعودی شورای اولیه را تشکیل خواهند داد.

تشکیل احتمالی این اتحادیه خشم ایران را به دنبال داشته است. مجلس ایران این طرح را الحاق بحرین به عربستان سعودی نامیده و محکوم کرده است. نمایندگان مجلس ایران در
بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: «امروز عربستان پس از این شکست فضاحت بار تصمیم گرفته است در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس بحرین را به عنوان یک کشور مستقل اسلامی- عربی عضو سازمان ملل با عربستان متحد نمایند. عربستان و حکام بحرین بدانند این اقدام نابخردانه بدون تردید مردم بحرین را منجسم‌تر و متحد‌تر از گذشته در مقابل اشغالگران قرار خواهد داد و بحران بحرین را به عربستان منتقل خواهد کرد و منطقه را به سوی ناآرامی بیشتر سوق خواهد داد و بر مشکلات موجود خواهد افزود. ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن محکوم نمودن شدید این اقدام نابخردانه تاکید می‌نماییم که با زور و فشار سیاسی نمی‌توانید ملت‌ها را آرام کنید و با حمایت همه جانبه خود را از مردم شجاع بحرین و از استقلال و تمامیت ارضی این کشور اعلام می‌نماییم.»

بحرین پیش از این جزئی از خاک ایران بود که در دوران پهلوی دوم پس از یک همه پرسی استقلال یافت. اکثریت این کشور شیعه هستند اما حکام آن اقلیتی سنی مذهب هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر