۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۶, سه‌شنبه

نگاه متفاوت یک محقق اسرائیلی: ایرانیان دارای ارزش‌های دموکراتیک هستند، با پتانسیل تغییر رژیم

image
بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط یک استراتژیست اسرائیلی و همکاران او، برای ۹۴٪ پاسخ دهندگان ایرانی، حق انتخاب و برای ۷۱٪ مدارا با مردم و گروه‌های مختلف اهمیت داشته است. بر اساس این تحقیق، جامعه ایران برای رسیدن به لیبرال دموکراسی از کشورهای عربی مانند مصر، مراکش و اردن پیش‌تر است. یافته‌های این گروه نشان از آمادگی جامعه ایران برای تغییر رژیم دارد.
یووال پورات، یک استراتژیست اسرائیلی در تحقیقی که در باره ایرانیان انجام داده، یادداشتی در «وال استریت جورنال» نوشته که با بسیاری از سخنانی که از کارشناساسن اسرائیلی در باره ایران می‌خوانیم متفاوت است. پورات در مقدمه یادداشت خود می‌نویسد: «در بحث‌های داغ مرتبط با دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای، ۸۰ میلیون ایرانی اکثرا فراموش می‌شوند. بنابراین من، همراه با یک تیم کوچک از اسرائیل، تصمیم گرفتم به کشف نیروهای پیش‌راننده و محرک جامعه ایران شدیم.بر اساس نسانه‌های موجود درسطح خیابان‌ها و بر روی اینترنت، از یک نبرد مواج میان بنیادگرایان اسلامی کشور و مدافعان آزادی وجود دارد. سوال اینجا بود که اکثریت مردم چه ایده‌ای دارند؟»

پورات و همکارانش، گفتگوهایی تلفنی با نزدیک به هزار نفر از ۳۱ استان ایران انجام دادند. این گروه به جای طرح سوال‌های مستقیم، بر اساس روش‌های روان‌شناسانه، در مورد «سوم شخص» و چیزهایی که برای او اهمیت داشته از گفتگو شونده‌ها پرسیده‌اند: «برای او انجام تصمیم گیری در مورد زندگی خودش اهمیت دارد» و یا «تفکر خلاقانه به او بسیار مهم است» و « برای او مهم است که او به دیگران بگوید چه کنند و چه نکنند» نمونه‌هایی از سوال‌های طرح شده توسط این گروه پژوهشی بوده است.

در پاسخ به سوال‌ها، ۹۴ درصد از پاسخ دهندگان با جمله «آزادی انتخاب آنچه او می‌کند برای او مهم است» و ۷۱ درصد از پاسخ دهندگان «تحمل مردم و همه گروه‌ها برای او مهم است» موافق بوده‌اند. بر اساس گفته نویسنده، این نتیجه نمایناگر پشتیبانی جامعه ایرانی از ارزش‌های لیبرالی است، هرچند ارزش‌هایی محافظه‌کارانه مثل «سنت» جایگاه ویژه‌ای نزد ایرانیان دارد.

یووال پورات در ادامه می‌نویسد: «مقایسه نمونه‌های آماری ایران و نمونه‌های جهانی با استفاده از شاخص جدید تجزیه و تحلیل. ایران روی یک زنجیره، اندازه گیری "تمایل جوامع در سراسر دنیا به ترویج لیبرال دموکراسی" قرار داده شد. بر اساس این تحقیق، در مقایسه با ۴۷ کشور مورد بررسی در جهان بررسی ارزش بالقوه جامعه ایران برای لیبرال دموکراسی به بالاتر از ۲۳ کشور، از جمله کشورهای عربی مانند مصر، مراکش و اردن، و کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی، هند و تایلند در مرتبه بالاتری قرار دارد. در مقایسه با ۲۹ کشور مورد مطالعه در بررسی اجتماعی اروپا، ایران گرایش بیشتری به سمت لیبرال دموکراسی نسبت به روسیه، اوکراین، اسلواکی و رومانی دارد.»

این استراتژیست اسرائیلی در باره کشف بزرگ گروه تحقیق می‌نویسد: «ما متوجه شکافی غیرطبیعی و بزرگ بین پتانسیل اجتماعی برای دموکراسی لیبرال در ایران و سطح واقعی دموکراسی در این کشور شدیم. در بسیاری از کشورها یک ارتباط قوی بین این دو وجود دارد. هنگامی که چنین شکافی وجود دارد، یک گرایش قوی برای انطباق سطح دموکراسی با پتانسیل جامعه وجود دارد.»

یووال پورات یادداشت خود را با این جمله تمام می‌کند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که جامعه ایران یک ساختار کلی طرفدار ارزش‌های لیبرال است که عمیقا در تضاد با رژیم بنیادگرا است. این نشان دهنده پتانسیلی قابل توجه برای تغییر رژیم در ایران و توسعه دموکراسی لیبرال است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر