۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۰, چهارشنبه

آیا می‌دانید آیت‌الله خامنه‌ای چگونه از نمایشگاه کتاب بازدید می‌کند؟

image
یکی از حاضران در نمایشگاه کتاب با اشاره به بازدیدهای سالانه آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه بین‌المللی کتاب نوشته است که بازدیدهای رهبر جمهوری اسلامی از محلی متفاوت از محل عمومی نمایشگاه کتاب است.
همه‌ساله و در طی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی با هیاهوی بسیار خبر از بازدیدهای چند ساعته رهبر ایران از این نمایشگاه می‌دهند. بازدیدهایی که با تبلیغات بسیار در تلویزیون ایران هم نمایش داده می‌شود و هدف رسانه‌ها هم چیزی جز نشان دادن «فرهنگی و اهل کتاب بودن علی خامنه‌ای» نیست.
اما در خصوص این بازدیدهای آقای خامنه‌ای طی روزهای گذشته «م پارسا» در صفحه‌ی مجازی خود نوشت:
«هر سال این بازدید صورت می‌گیرد و هیچ وقت سوال نمی‌شود که بازدید از کدام غرفه‌ها صورت گرفته و چرا هیچ وقت ناشران و بازدیدکنندگان، رهبر کشور خود را نمی‌بینند. اگر کمی دقیق باشیم خواهیم دید که در عکس‌های منتشر شده سقف نمایشگاه نشان‌دهنده سوله‌ای جدا از شبستان‌های مصلی (محل نمایشگاه بین‌المللی) است. اگر کمی به خودمان سختی دهیم و به حیاط شمالی مصلی سری بزنیم با سوله‌ای کاملا محصور مواجه خواهیم شد که محل فیلم‌برداری از حضور رهبری است. سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا معنی محبوبیت این است؟ اصلا فلسفه بازدید ایشان از نمایشگاه چیست؟ با این نمایشگاه دروغین و کتاب‌ها و بازدیدکنندگان ساختگی چه هدفی دنبال می‌شود؟ روش کدام یک از ائمه این‌گونه بوده؟»
باید گفت چنین ترفندهایی معمولا کم‌سابقه است و بجز در موارد معدودی که در کشورهای توسعه نیافته شبیه عراق پیشین و کره شمالی فعلی اتفاق می‌افتاد؛ در کشورهای دیگر روی نمی‌دهد.
در واقع چنین پدیده‌ای که محلی موازی را بجای رویداد اصلی برای بازدید یک مقام عالی ایجاد کنند؛ بیش از آنکه برای حفاظت جان آن شخصیت باشد؛ برای تقدس بخشیدن و پرهیز از رویارویی با مخاطب و یا شکار احتمالی یک عکس و ..در نظر می‌گیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر