۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۱, پنجشنبه

تبعیض در وزارت ارشاد؛ کتاب نویسنده حکومتی یک هفته‌ای مجوز گرفت

image
یک خبرنگار حوزه کتاب در ایران با اعلام این خبر که کتاب یکی از نویسندگان حکومتی طی مدت یک هفته‌ مجوز نشر گرفته، از تبعیض وزارت ارشاد نسبت به صدور مجوز کتاب برای آثار نویسندگان مختلف انتقاد کرده است.

یک خبرنگار حوزه کتاب، در وبلاگ خود خبر داده است که کتاب تازه رضا امیرخانی، نویسنده نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، طی مدت یک هفته مجوز نشر گرفته است.
این در حالی است که کتاب‌های نویسندگان مستقل نظیر محمود دولت‌آبادی ماه‌ها و سال‌ها در اداره کتاب وزارت ارشاد معطل می‌ماند.
این خبرنگار حوزه کتاب از معاون فرهنگی وزیر ارشاد پرسیده: «جناب دری اخوی یك هفته‌ای مجوز گرفتن کتاب رضا امیرخانی مصداق تبعیض نیست؟! اگر كارشناسان و بررسان و ممیزان اداره‌‌ی كتاب می‌توانند یك هفته سه‌بار یك رمان چند صد صفحه‌ای را بخوانند، چرا كتاب‌های متعدد از نویسنده‌های مختلف را روزها‌، ماه‌ها، گاه سال‌ها معطل می‌كنند؟! جناب بهمن دری اخوی این رفتار اگر رانت نیست چیست، این‌كه امتیازی را برای كسی قائل شوید و برای دیگران نه. آیا این را رانت نمی‌گویند؟! آیا این رفتار تخطئی از قانون نیست؟»
این خبرنگار می‌افزاید: «می‌‌گویید حجم كتاب‌های رسیده زیاد است می‌گویم درست است می‌گویید زمان می‌برد می‌‌گویم درست است. می‌گویم چطور «برخی‌ها» می‌توانند خیلی زود مجوز بگیرند «برخی‌ها» هم نه، سالی می‌گذرد و آخر هم خبری نمی‌شود. همه‌ی این «برخی‌ها»، یعنی آن «برخی‌ها» كه یك هفته‌ای مجوز می‌گیرند و آن «برخی‌ها» كه یك سال – دو سال معطل می‌شوند همه ضوابط را پذیرفته‌اند اگر نپذیرفته بودند لابد مانند آن دست از كسانی كه اصلا به ممیزی باور ندارند از ایران رفته بودند. بله خُب انتقاد دارند به اجرای این ضابطه اما به هر حال آن را پذیرفته‌اند آن كسانی كه ماه‌ها معطل مجوز می‌مانند هم كتب‌شان را با همین‌ساز و كار منتشر می‌كنند می‌بیند این دو در پذیرش «قاون» تفاوت ندارند اما چرا «برخی‌» رانت دارند و برخی دیگرنه.»
لازم به ذکر است به عنوان نمونه، رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت‌ابادی که به زبان‌های مختلف ترجمه شده و نامزد جایزه بوکر آسیایی هم شده است، هنوز نتوانسته در ایران مجوز نشر بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر