هاآرتض، روزنامه انگلیسی زبان اسرائیل زیر عنوان «گروه تبعیدی می گوید ایران برنامه تسلیحات اتمی را پیش می برد» یک گزارش خبرگزاری رویترز را نقل می کند که در عین حال حاوی نگاه توام با شک و تردید یک کارشناس اتمی آمریکائی به این تازه ترین افشاگری شورای ملی مقاومت ایران است.
به گفته این گروه اپوزیسیون ایرانی در تبعید، ایران قریب ۶۰ دانشمند و مهندس را در چارچوب اقداماتی هماهنگ و در حال گسترش برای پیشبرد یک برنامه تسلیحاتی اتمی به کار گرفته است ، که وزارت دفاع بر آن نظارت دارد. اما دیپلمات ها می گویند شورای ملی مقاوت ایران، پس از فاش ساختن مشخصات یک واحد سری غنی سازی اورانیوم در نطنز در سال ۲۰۰۲ در باره برنامه اتمی ایران ، سابقه ای حاکی از موارد ضد و نقیض بجا گذاشته است.
به گفته یک کارشناس ارشد اتمی آمریکا بهتر است در نتیجه گیری از این گزارش جدید شورای ملی مقاومت ایران ، نظیر افشاگری های قبلی، شک و تردید را هم مدّ نظر داشت.
بنظر می رسد گزارش جدید، که جزئیات آن قابل تائید نیست، هنگامی ارائه شده است، که اتخاذ موضعی سخت تر را در مقابل ایران در مذاکراتی تشویق کند که قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه در وین با آژانس نظارتی سازمان ملل متحد در امور اتمی ، و در روز ۲۳ مه (ده روز ديگر) با شش قدرت جهانی در بغداد انجام گیرد.
شورای ملی مقاومت ایران در گزارشی شش صفحه ای که رویترز آن را دیده است به نقل از منابعی در دولت و ارتش ایران می گوید قریب ۶۰ دانشمند پژوهش های مرتبط با بمب را در یازده آژانسی پیگیری می کنند که فعالیت شان سری و زیر نظر وزارت دفاع است.
شورای ملی مقاومت ایران، که پنج گروه اپوزیسیون در تبعید و خواستار پایان دادن به رژیم حاکم بر ایران را زیر چتر خود دارد، به آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیه کرده است در باره برنامه اتمی ایران و پرسنل درگیر در آن تحقیقی جامع انجام دهد.
شورای مقاومت ملی ایران، بازوی سیاسی سازمان مجاهدین خلق ایران است، که آمریکا آن را تشکیلاتی تروریستی می شناسد.
دیوید آلبرایت، مدیر یک اندیشکده با نفوذ مستقر در واشنگتن، که فعالیت های اتمی ایران را ردیابی می کند و به اطلاعاتی حساس دسترسی دارد ، می گوید ما باید به آنچه که آنها می گویند با دیده ای حاکی از شک و تردید نگاه کنیم.
آلبرایت می گوید ما می دانیم که شورای ملی مقاومت ایران از کشورها اطلاعاتی دریافت می کند که خوب است. مشکل مربوط به جزئیاتی بدون مدرک است که نمی دانیم درست است یا نه، و به اثبات نیاز دارد.