پشتیبانی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از ازدواج همجنسگرایان با واکنشهای متفاوت در سراسر جهان روبرو شده است.
پرزیدنت اوباما روز چهارشنبه در مصاحبه ای با شبکه خبری ای بی سی اعلام کرد او هنوز معتقد است باید به زوجهای همجنس اجازه ازدواج داده شود و مساله بالقوه تفرقه انگیزی را در حالی که می خواهد برای بار دوم به ریاست جمهوری برگزیده شود، مطرح ساخت.
آقای اوباما قبلا از پشتیبانی از ازدواج همجنسگرایان خودداری می کرد و می گفت نظریات او در این مقوله هنوز شکل نگرفته است.
در اروپا، گیدو وسترول، وزیر همجنسگرای امور خارجه آلمان تصمیم آقای اوباما را ستود، آرا «گامی شجاعانه» نامید و گفت از این اقدام نه شخصا، بلکه به نام دولت آلمان استقبال می کند.
در واتیکان، «دیارمید مارتین» اسقف دوبلین گفت موضع کلیسا «بسیار روشن» است که ازدواج باید بین یک مرد و یک زن باشد. او گفت «مقصود این نیست که از حقوق مردم در زندگی شان نباید حفاظت شود. اما برای کلیسا، ازدواج یک نهاد اجتماعی نیست که بتواند تغییر داده شود. مقوله ای است که به تعالیم اساسی کلیسا تعلق دارد.»
فعالان حقوق همجنسگرایان در آسیا از تغییر موضع رهبر آمریکا استقبال کردند.هونگ سوک چون، نخستین هنرپیشه همجنسگرای کره جنوبی گفت پشتیبانی آقای اوباما این امید را به وجود می آورد که همین نظر را روزی رهبر کره جنوبی ابراز دارد.
طرفداران حقوق همجنسگرایان در آفریقا ابراز امیدواری کردند تصمیم آقای اوباما بر قاره آنها نیز اثر بگذارد، در آنجا همجنسگرایان در بسیاری از کشورها با مجازات و خشونت روبرو هستند.
انجمن ملی زنان و مردان همجنسگرا در آمریکا گفت پرزیدنت اوباما با تبدیل شدن به نخستین رییس جمهوری شاغل که آَشکارا از ازدواج زوجهای همجنس حمایت می کند، تاریخ ساز شد.
کمپین حقوق بشر، گروهی که از حقوق همجنسگرایان دفاع می کند، گفت پرزیدنت اوباما با حمایت از ازدواج برابر پیامی از امید برای نسل آمریکاییان جوان همجنسگرا می فرستد.
آقای اوباما به ای بی سی گفت این یک مقوله شخصی است و او طی چند سال در پی بحث درباره آن با خانواده و دوستان به این نتیجه رسیده است.
اما میت رامنی، رقیب احتمالی پرزیدنت اوباما در انتخابات ریاست جمهوری در ایالت اوکلاهما به خبرنگاران گفت او بر این باور است که ازدواج رابطه ای بین یک مرد و یک زن است، و این ارجحیت خود او نیز هست. رامنی همچنین گفت می داند که این مساله، همانند بسیاری از مقوله های اجتماعی، موضوعی حساس است.
گروه شورای پژوهش خانواده در بیانیه ای گفت تایید ازدواج دو همجنس توسط رییس جمهوری «مایوس کننده است اما شگفت آور نیست.»
پرزینت اوباما نظر خود را یک روز پس از آن ابراز داشت که رای دهندگان در ایالت کارولینای شمالی متممی در قانون اساسی ایالت را تصویب کردند که ازدواج را اتحاد بین یک مرد و یک زن تعریف می کند.
روز یکشنبه، جو بایدن معاون رییس جمهوری در شبکه خبری ان بی سی گفت او در ازدواج همجنسان هیچ مشکلی نمی بیند.
نظر سنجی جدید موسسه گالوپ نشان می دهد ۵۰ درصد آمریکاییان معتقدند قانون باید ازدواج دو همجنس را بپذیرد و آن را معتبر بشناسد.