چین امروز از ایران خواستارهمکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی شد اما در عین حال از ایران برای فراهم نکردن اطلاعات مورد درخواست این آژانس و دیدار بازرسان آن از اماکن حساس نیز انتقاد نکرد.

خبرگزاری آسوشتیدپرس در گزارشی از پکن می گوید هانگ لی، سخنگوی وزارت امورخارجه چین، امروز گفت ایران بهتر است ضمن موافقت با مذاکرات بیشتر در اولین فرصت، جوّ مثبت در تماس و گفتگو با جامعه بین المللی را حفظ کند.

هانگ که در جلسه گفتگوهای روزانه با خبرنگاران صحبت می کرد گفت ایران بهتر است برای روشن ساختن مسائل مرتبط با برنامه اتمی خود و ایجاد اطمینان درجامعه بین المللی در مورد صلح آمیز بودن برنامه اتمی اش، با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایران که می گوید از انرژی اتمی صرفا برای تولید برق استفاده می کند در این هفته مانع از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تحقیق در باره اتهام های حاکی از فعالیت هائی محرمانه برای تولید تسلیحات اتمی شد.

هیات اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران امیدوار بود بتواند ضمن صحبت با دانشمندان ایرانی که گفته می شود در برنامه مورد ظن تسلیحات اتمی فعالیت دارند، مخالفت ایران با بررسی اسناد مرتبط با این فعالیت ها را برطرف سازد و موافقت مقامات ایرانی برای بازرسی های بیشتر را کسب کند.

اما به گفته هرمن ناکرتس Herman Nackaerts رئیس این هیات، همکاران او نتوانستند راهی برای پیشبرد مذاکرات با مقامات ایرانی پیدا کنند. ایران، این بار نیز نظیر ماه گذشته به هیات اعزامی آژانس اجازه دیدار از پادگان نظامی پارچین را نداد که گفته می شود محل نگهداری مواد منفجره مورد استفاده در آزمایش های انفجاری اتمی است.

آمريکا، فرانسه، وکشورهائی دیگر، از این رفتار ایران انتقاد کرده اند، اما روسیه که همراه با چین با وضع تحریم های تنبیهی جدید علیه ایران مخالفت کرده است می گوید نباید گزارش هیات اعزامی آژانس به ایران به نتیجه گیری هائی شتابزده بیانجامد.