۱۳۹۰ اسفند ۴, پنجشنبه

تعیین قیمت بنزین در انتظار امضای احمدی نژاد

زمزمه ها برای آغاز فاز دوم یارانه ها جدی تر از قبل به گوش می رسد. محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، از اجرای مرحله دوم یارانه ها در آینده نزدیک خبر داد.
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره روز چهارشنبه ۳ اسفند ماه خود، از قول محمد رضا رحیمی، نوشت، «در این مرحله دولت قصد دارد، پول بیش تری به مردم بدهد، اگر چه ممکن است برخی گرانی ها هم به وجود آید.»
شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، و سخنگوی اقتصادی دولت نیز، روز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه از آمادگی دولت برای کلید زدن فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال جاری خبر داد و افزایش مبلغ یارانه نقدی را بسته به میزان افزایش حامل های انرژی عنوان کرد.
سایت شفاف با اشاره به اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت در زمینه افزایش قیمت حامل انرژی قبل از پایان سال نوشت، «هنوز مشخص نیست که وزیر اقتصاد چگونه و براساس چه معیاری، اجرای فاز دوم هدفمندی را مشروط به نظر رئیس جمهور دانسته و قانون را نادیده گرفته است؟»
بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۰، دولت محمود احمدی نژاد تنها اجازه افزایش ۲۰درصدی قیمت‌ها را در سال جاری داشته است که از این مجوز قانونی خود استفاده کرده است، از این جهت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ماه جاری توجیه قانونی ندارد.
مجلس شورای اسلامی ۴۲ روز پیش استفساریه ای را تصویب کرد که به نوشته سایت شفاف «اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی در ماه‌های پایانی سال را از دولتی‌ها گرفت و همه وعده‌های افزایش یارانه‌های نقدی و حذف یارانه پردرآمد‌ها را به سال آتی موکول کرد.»
با این وجود محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، با اشاره به این موضوع که «بر اساس برنامه پنجم توسعه و سياست‌هاي كلي نظام جمهوری اسلامی ایران، بنزين باید آزاد شود، تاكيد کرد که تنظيم سياست درباره بنزين آزاد بر عهده دولت و وزارت نفت است.»
بنزین در ایران ۶ نرخی است. البته سایت الف، متعلق به احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، ۲۲ بهمن ماه سال جاری از « احتمال ۸ نرخی شدن بنزین در سال آینده » خبر داد.
در حال حاضر در ایران، بنزين يارانه‌اي و سوپر يارانه‌اي به ترتيب ۱۰۰ و ۱۵۰ تومان، بنزين معمولي نيمه يارانه‌اي هر ليتر ۴۰۰ تومان، بنزين معمولي آزاد هر ليتر ۷۰۰ تومان و بنزين سوپر نيمه يارانه‌اي و آزاد به ترتيب هر ليتر ۵۰۰ و ۸۰۰ تومان عرضه مي‌شود.
که به نوشته الف، «ادامه اين شرايط و در صورت عرضه بنزين با كيفيت يورو۴ و ۵ كه قرار است با قيمتي متفاوت با نرخ بنزين معمولي به فروش ‌رود، بايد منتظر رسيدن تعداد نرخ‌هاي بنزين به بيش از هشت نرخ بود.»
روزنامه ابتکار در شماره روز چهارشنبه ۳ اسفند ماه خود، از قول رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، درباره آخرین وضعیت قیمت گذاری بنزین برای سال ۹۱ نوشت، «وزارت نفت سناریوی نهایی بنزین را به دولت ارسال کرده و پیش بینی می شود که تا هفته آینده اخباری در این رابطه اعلام شود.»
این در حالی است که از آبان زمزمه بنزین ۱۰۰۰ تومانی رسانه ای شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر