۱۳۹۰ اسفند ۱۰, چهارشنبه

بازداشت چهار کارمند دولتی افغانستان به اتهام «جاسوسی برای ایران»


چهار کارمند دولتی افغانستان به اتهام «جاسوسی» برای کشورهای همسایه ازجمله ایران بازداشت شده‌اند.
لطف‌الله مشعل، سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان، به بخش انگلیسی رادیو اروپای آزاد گفته است که چهار کارمند دولتی این کشور به اتهام جاسوسی برای ایران و پاکستان بازداشت شده‌اند و بازداشت آن‌ها براساس مدارک معتبر صورت گرفته است.
این مقام دولت افغانستان از ارائه جزئیات بیشتر درمورد این بازداشت خودداری کرده است.
هم‌زمان منابع سازمان اطلاعات جاسوسی افغانستان به خبرنگاران گفته‌اند که یکی از بازداشت شدگان یک دیپلمات رده بالا در بخش آسیای وزارت امور خارجه این کشور بوده و سه نفر دیگر برای ادارات محلی در ولایت‌های ننگرهار، هرات و فراه کار می کردند.
براساس این گزارش گفته می‌شود که این چهار کارمند دولتی افغانستان یک ماه پیش بازداشت شدند اما وزارت امور خارجه این کشور در این مورد اظهارنظر نکرده است.
مطبوعات پاکستان نیز با اشاره به این خبر، نوشتند که یکی از این افراد در هرات، مرکز تجارت غرب افغانستان و هم مرز با ایران بازداشت شده است.
وزارت امور خارجه ایران هنوز نیز به این خبر واکنش نشان نداده است.
روزنامه‌های افغانستان به این خبر واکنش نشان داده‌اند ازجمله روزنامه «محور» نوشته است: مقام‌های افغان در مورد مداخله ايران در امور افغانستان چيزی نمی‌گويند زيرا که از ايران دلار به دست می‌آورند.
حدود یک سال پیش مطبوعات غربی به نقل از رئیس دفتر حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان، نوشتند که ایران «برای مقابله با نیروهای ناتو، آمریکا و نفوذ غرب در افغانستان» یک کیف بزرگ حاوی یورو به کابل فرستاده است.
حامد کرزای دریافت پول از ایران را تائید کرد اما سفارت تهران در کابل این خبر را «مضحک» خواند.
مدتی بعد علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس بین‌المللی بن که آذرماه سال جاری با محور «حمایت از فعالیت‌های دولت‌های غربی در افغانستان» برگزار شد، مخالفت خود را با حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان اعلام کرد.
ایران و افغانستان در مرزهای شرقی با یکدیگر همسایه هستند و به گفته وزارت کشور ایران، حدود سه میلیون پناهجوی افغانی در این کشور زندگی می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر