۱۳۹۰ اسفند ۷, یکشنبه

پیش‌بینی غلط ایران: عربستان جای خالی نفت ایران را پر کرد

image

در حالی که آذر ماه سال جاری وزیر نفت ایران در وین گفته بود که عربستان سعودی جای خالی نفت ایران را در بازارهای بین‌المللی پر نخواهد کرد؛ امروز خبرگزاری‌ها از افزایش ناگهانی صادرات نفت عربستان خبر دادند.
هنگامی که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت نفت جمهوری اسلامی را تحریم‌کند، کارشناسان اقتصادی خبر از افزایش بهای نفت دادند، و صندوق بین‌المللی پول در واکنش به این اقدام هشدار داد که توقف صادرات نفت ایران، بهای نفت را در بازارهای جهانی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داد.
با این وجود در همان زمان برخی مقامات اروپایی از قول مقامات عربستان سعودی گفتند که این کشور شیرهای نفتی خود را باز خواهد کرد و جای خالی نفت ایران را پر می‌کند.
در واکنش به این رویدادها رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی آذر ماه امسال در یک کنفرانس خبری در وین گفت که پیش از نشست اوپک با علی نعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، دیدار داشته و او وعده داده که درصورت تحریم نفت ایران، جای خالی ایران را با تولید مازاد پر نخواهد کرد.
اما امروز در خبری که منتشر شد، پیش‌بینی وزیر نفت ایران غلط از آب درآمد و عربستان سعودی صادرات نفت خود را «به‌طور ناگهانی» افزایش داد.
به نوشته‌ی «مارکت واچ» عربستان سعودی در پی درخواست واردکنندگان نفت، برای مهار قیمت‌های فراورده‌های نفتی صادرات نفت خود را یک‌و نیم میلیون بشکه افزایش داد و آن را به رقم ۹ میلیون بشکه در روز رساند.
عربستان که یکی از بزرگترین صادرکننده‌های نفت در جهان است به‌طور میانگین روزانه هفت و نیم میلیون بشکه صادرات نفت داشته‌ که در حال حاضر این رقم را به بیش از ۹ میلیون بشکه در روز رسانده‌ است.
گفتنی است اینکه آیا عربستان سعودی قرار است این حجم از صادرات را در بلندمدت هم ادامه دهد هنوز مشخص نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر