۱۳۹۰ اسفند ۹, سه‌شنبه

زمین‌لرزه در راوند، شش هزار واحد مسكونی گلی را تخریب کرد


زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ در مقیاس ریشتر، شامگاه دوشنبه هشتم اسفند ماه حوالی راور در استان کرمان را لرزاند و موجب تخریب شش هزار واحد مسكونی گلی شد.
به گفته محمدرضا شریفی، فرماندار راور این زمین‌لرزه هیچ خسارات جانی در پی نداشته و تنها منجر به جراحت شش نفر از شهروندان شده که به طور سرپایی مداوا شده‌اند.
آقای شریفی در عین حال گفته است که وقوع این زمین‌لرزه به حدود شش هزار واحد مسكونی با سازه خشت و گل این شهرستان «خسارت جدی» وارد كرده اما به میزان خسارت وارد شده به این واحدها، اشاره نکرده است.
به گفته فرماندار راور این زمین‌لرزه همچنین موجب آب گرفتگی معابر در برخی نقاط شده و به قنوات، زیر ساخت‌های راه، شبكه آب آشامیدنی و سایر بخش‌ها نیز خسارت‌هایی وارد كرده است.
شهرستان راور در فاصله ۱۴۰ كیلومتری شمال كرمان واقع است و شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری موسسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت این زمین‌لرزه را ۲۲ و ۱۸ دقیقه و ۵۵ ثانیه ثبت کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها این زمین‌لرزه، تا پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۵ پس لرزه نیز داشته که بزرگترین آنها ۳.۶ ریشتر بوده است.
پس‌لرزه‌ها در راهند
در همین حال مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی «زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله»، از احتمال وقوع پس لرزه‌های بیشتر در منطقه راور خبر داده است.
آقای زارع گفته است: کانون این زمین‌لرزه در منطقه‌ای کم جمعیت قرار داشته که در صورت وقوع این زمین‌لرزه در مناطق شهری و پرجمعیت راور می‌توانست مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد.
به گفته آقای زارع، زمین‌لرزه‌‌های گیسک - باب تنگل در منطقه زرند در آذر ماه سال ۱۳۵۶، دهویه در اسفند ماه ۱۳۸۳و همچنین زمین‌لرزه سال ۱۳۸۲بم نشان از فعال بودن گسل‌های زرند و دیگر مناطق استان داشته و توجه بیش از پیش مسئولان به این استان را می‌طلبد.
ایران به دلیل قرار گرفتن روی گسل‌های زمین‌لرزه‌، همه ساله وقوع چندین زمین‌لرزه را تجربه می‌کند. تهران نیز از جمله مناطقی است که روی چندین گسل زمین‌لرزه واقع شده است.
در همین رابطه، محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر امروز گفت که تنها در بهمن ماه امسال، ایران ۳۱ بار لرزیده که این زمین‌لرزه‌ها هیچ گونه خسارت جانی در پی نداشته است.
یکی از این زلزله‌ها، زلزله‌ای به بزرگی ۴.۷ ریشتر بود که ۲۱ بهمن‌ماه در نزدیکی تهران رخ داد و ساکنان پایتخت نیز آن را حس کردند. زلزله در تهران نگرانی ساکنان و مقامات را همیشه به دنبال داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر