هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت که جنگ بين قدرت های داخلی در ایران جهت دستیابی به سلاح های هسته ای وجود دارد.
هيلاری کلينتون اظهار داشت: جامعه اطلاعاتی آمريکا معتقد است که ایران هنوز تصمیم به تولید سلاح هسته ای، بخشی به دلیل اختلافات عمیق میان رهبران آن کشور در مورد درست بودن اين امر نگرفته است.
خانم کلينتون افزود: «بحث درون رژيم ايران ادامه دارد و اين بحث بويژه برای افراد بيرونی بسيار پيچيده است و من با جرات می گويم که برخی از افراد درونی، درک کنند بدليل اينکه کشمکش بر سر قدرت ادامه دارد. و درگيری بين شيخصيتها وجود دارد.»
خانم کلينتون گفت که بحث های داخلی بر سر آينده برنامه هسته ای شامل اعضای روحانيت، سپاه پاسداران، مجلس، و رياست جمهوری می شود و اين امر باعث «پارازيتهای فراوان» در گزارشهای اطلاعاتی پيرامون جاه طلبی های اتمی تهران شده است.
بخش عمده ای از مخالفت های داخلی نسبت به سلاح های هسته ای از فتوای مرحوم آیت الله حسینعلی منتظری سرچشمه می گيرد. منتظری که يکی از رهبران انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ ميلادی بود حکم داد که قوانين اسلامی توسعه و استفاده از سلاح های هسته ای را منع می کنند.
ایران می گوید برنامه هسته ای اين کشور برای مقاصد صلح آمیز است. خانم کلینتون می گويد: شکی نیست که ایران حق دارد یک برنامه صلح آمیز توسعه هسته ای را داشته باشد. اما او روز سه شنبه به قانونگذاران آمريکا گفت که بدون ترديد بسیاری از آنچه که توسط بازرسان سازمان ملل متحد کشف شده است «به سمت يک برنامه توسعه سلاح های هسته ای اشاره می کند.»
آمريکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان درخواست ايران برای از سرگیری مذاکرات بر سر برنامه هسته ای آن کشور را بررسی می کنند. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون، می گوید: او محتاط و خوش بین است که ایران ممکن است آماده آغاز مذاکرات اساسی باشد.
کلینتون می گوید جامعه بین المللی مسیر دوگانه فشار شدید و تمایل به شرکت در مذاکرات با ايران را دنبال می کند.
وزیر امور خارجه آمريکا همچنين می گوید تحریم های سخت آمريکا علیه ایران بر اقتصاد ايران تاثير گذاشته است. ايران بعنوان سومين صادر کننده نفت در جهان، تامين کنند اصلی نفت برای چين، ژاپن، هند و همچنين اتحاديه اروپا است.
آمريکا در حال همکاری با متحدان اروپایی و آسیایی خود برای خشک کردن بازار نفت ایران است زیرا بر اين باور است که تهران با استفاده از سود نفت از برنامه هسته ای خود حمايت می کند.