«آژانس بین المللی انرژی اتمی» روز جمعه طی گزارشی اعلام کرد ایران به توسعه فعالیتهای غنی سازی اورانیم دست زده است، اقدامی که به باور تحلیلگران، بیم و خشم اسرائیل را نسبت به دستیابی ایران به سلاح هسته ای افزون خواهد کرد.
آژانس همچنین مأموریت شکست خورده هفته اخیر خود در تهران را مانعی برای پیشرفت گفتگوهای جامعه جهانی با ایران می داند.
این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش روز جمعه خود همچنین به ادامه نگرانیهای جدی خود ازاحتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته ای ایران اشاره کرده است.
وزیر امور خارجه آلمان نیز در این خصوص اظهار نگرانی کرده است. گید وستر وله افزوده است: «به عقیده ما ایران باید متوجه باشد که پایان یافتن تحریمها به رفتار خود آن کشور بستگی دارد و حاکمان ایران موظف به همکاری با جامعه جهانی هستند.»
آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید فعلاً برنامه ای برای نشستی درخصوص ایران یا با مقامات آن کشور در کار نیست.
گزارش تازه آژانس حاکی از آن است که از سال گذشته، میزان اورانیم غنی شده ایران به سه برابر افزایش یافته است که فعالیتهای هسته ای آن کشور را به مرز رسیدن به ظرفیت ساختن بمب اتمی بسیار نزدیک می کند.
پیامد انتشار این گزارش، افزایش بهای نفت بوده است.
یوکیو آمانو، دبیر کل «آژانس بین المللی انرژی اتمی» از ایران خواسته است که به این نهاد، امکان دسترسی زودهنگام به سایت نظامی پارچین را بدهد که کانون توجه بازرسان آژانس در خصوص فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی است.