۱۳۹۰ اسفند ۱۰, چهارشنبه

دادگاه تاجر بریتانیایی متهم به همکاری با ایران برگزار شد


دادگاه یک تاجر بازنشسته بریتانیایی که متهم به فروش باتری‌های قابل استفاده در موشک به ایران است، برگزار شد.
کریستوفر تاپین ۶۵ ساله، متهم است که تلاش کرده باتری‌های مخصوص موشک‌های هاوک را به قیمت ۲۵ هزار دلار از ماموران مخفی آمریکایی خریده و به ایران بفرستد. دو متهم دیگر این پرونده، محکوم شدند.
دنیس هستر، وکیل آمریکایی آقای تاپین پس از نخستین جلسه دادگاه گفت که روز جمعه از دیوید گوادراما، رئیس بخش دادگاه درخواست خواهد کرد که موکلش را آزاد کند.
آقای هستر روز سه‌شنبه، دهم اسفندماه تاکید کرد که تنها عامل علیه موکلش این است که او ارتباطات زیادی با آمریکا ندارد.
آقای تاپین روز سه‌شنبه با دستنبد به دست و زنجیر به پاهایش به مدت پنج دقیقه در دادگاهی در ایالت تگزاس حاضر شد که به گفته وکیلش اتفاقی معمول در دادگاه فدرال است.
کریستوفر تاپین دو سال با دستگاه قضایی بریتانیا بر سر استردادش به آمریکا جنگید و نهایتاً هفتم اسفند امسال توسط ماموران فدرال به ال‌پاسو آورده شد. این اتفاق در راستای توافقنامه استرداد مجرمین بین آمریکا و بریتانیا رخ داد.
او هم‌اکنون در زندان محلی اوترو در نیو مکزیکو، در ۹۰ مایلی شمال شهر ال‌پاسو حبس است. آقای تاپین به درخواست خودش در سلول انفرادی به سر می‌برد.
دومینیک گریو، دادستان بریتانیایی در این باره گفته است که سوال درباره منصفانه بودن این توافقنامه بین آمریکا و بریتانیا «یکی از سوالات بسیار دشواری است که دولت باید به آن پاسخ بدهد.»
دو متهم دیگر این پرونده رابرت گیبسون اهل بریتانیا و رابرت کالد ول، اهل ایالت اورگن آمریکا بودند که در سال ۲۰۰۷ میلادی به ترتیب به ۲۴ و ۲۰ ماه زندان محکوم شدند.
مهرماه امسال نیز وزارت دادگستری ایالات متحده یک شهروند آمریکایی را به دلیل صادرات غیر قانونی قطعات کامپیوتری به ایران در دادگاه محاکمه و به پرداخت یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار جریمه و ۱۰ سال محرومیت از حق صادرات محکوم کرد.
از زمان تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ علیه ایران، ایالات متحده نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده که از جمله آن‌ها صدور تکنولوژی به ایران است.
پیش از این در مرداد ماه، داوود بنی‌عامری، ایرانی ۳۸ ساله‌ای که در شیکاگو زندگی می‌کرد، به جرم تلاش برای صادرات تجهیزات رادیویی و قطعات موشک از طریق امارات متحده عربی به ایران، در دادگاه فدرال به ۵۱ ماه زندان محکوم شد.
وزارت دادگستری ایالات متحده در آن زمان اعلام کرد که محاکمه او، سیزدهمین مورد در یک‌سال گذشته بوده است که یک یا چند نفر برای فروش لوازم دفاعی ممنوعه به ایران تلاش می‌کرده‌اند تحریم‌ها را دور بزند.
همچنین پیش از آن، اولریخ دیویس ۵۰ ساله، شهروند هلندی به اتهام تبانی برای فرستادن کالاهای ممنوعه، از جمله قطعات هواپیما و پروکسید هیدروژن در دادگاه فدرال آمریکا بازداشت شد و در اثبات اتهام، حداکثر به ۲۰ سال زندان و یک میلیون دلار محکوم خواهد شد.
محمدرضا بانکی، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی نیز سال گذشته بعد از آن‌که از سوی خانواده‌اش در ایران‌ ۴. ۳ میلیون دلار پول دریافت کرد، به دلیل نادیده گرفتن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، به دو سال و نیم حبس محکوم شد.
از آنجایی که ایران همچنان به فعالیت‌های هسته‌ای خود بدون توجه به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آن ادامه می‌دهد، تحریم‌ها از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای هم‌پیمان‌ها در حال افزایش است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر