۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

«حماس رابطه با ایران را به خطر انداخته است»



رهبری حماس با اعلام حمایت از مخالفان حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روابط خود را با حامی منطقه‌ای خود یعنی ایران به خطر انداخته است.
موسی ابومرزوق، مرد شماره دو حماس، در قاهره اعلام کرد که رهبری این گروه پایگاه خود را در سوریه ترک کرده و دلیل آن را «سرکوب مخالفان سوریه توسط حکومت دمشق» اعلام کرد.
این مقام حماس که به تازگی دمشق را ترک کرده و در قاهره مستقر شده، تأکید کرد که رهبری حماس با روش امنیتی حکومت سوریه علیه مخالفان این کشور مخالف است و به خواست مردم سوریه احترام می‌گذارد.
موسی ابومرزوق با اشاره به کاهش کمک ایران به حماس اعلام کرد: رهبری حماس می‌خواهد ارتباط خود را با ایران حفظ کند اما دربرابر تهران به خاطر پشیتبانی از حکومت اسد ایستاده است. رهبران ایران از موضع ما دربرابر سوریه خشنود نیستند و به همین خاطر مثل قدیم با ما تعامل نخواهند داشت.
این مقام حماس به مقدار پولی که حماس از دولت جمهوری اسلامی دریافت کرده، اشاره نکرد. اما براساس گزارش‌ها ایران به رهبران حماس هشدار داده بود که اگر از خاک سوریه خارج شوند با قطع کمک‌های مالی تهران روبه‌رو خواهند شد.
درهمان زمان گزارش شد که حماس درحال تدارک «طرح‌های احتمالی» برای حکومت بعدی سوریه است و اعضای این گروه که در دمشق مستقر هستند درحال عزیمت به غزه و برخی کشورهای عربی هستند.
طبق گزارش‌ها گروه فلسطینی حماس به تازگی از ایران و سوریه، متحدان دیرینه خود، کنار کشیده و دلیل آن را سرکوب خشونت‌بار و خونین معترضان سوریه توسط حکومت اسد بیان کرده است.
چند روز پیش نیز اسماعیل هنیه، رهبر حماس در نوار غزه در یک سخنرانی در دانشگاه الازهر قاهره مخالفان بشار اسد را «قهرمانان» توصیف کرد.
اسماعیل هنیه «بی‌طرفی» دربرابر تحولات سوریه را کنار گذاشت و گفت: من به تمام مردم بهار عربی درود می‌فرستم. من به مردم سوریه که برای یافتن آزادی، دموکراسی و اصلاحات هستند، درود می‌فرستم.
هم‌زمان صلاح بردویل، از مقام‌های ارشد حماس در نوار غزه، اعلام کرد که هیچ ملاحظه سیاسی باعث نخواهد شد که حماس چشمان خود را به روی آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، ببندد.
سوریه از میانه ماه مارس (اواخر اسفند ۸۹) تاکنون با اعتراضات مردمی علیه حکومت بشار اسد روبه‌رو بوده است، اعتراضاتی که به گفته‌ نهادهای حقوق بشر سازمان ملل، تاکنون کشته شدن بیش از هفت هزار غیرنظامی را به دنبال داشته است.
جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته و پس از بالاگرفتن اعتراض‌ها در سوریه از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و متحد اصلی ایران در منطقه، حمایت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر