۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

دلار به ۱۹۴۰ تومان افزایش یافت


یک ماه پس از وعده محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر «سیاست تک نرخی کردن ارز» و عرضه دلار به قیمت ۱۲۲۶ تومان می گذرد.
با این وجود گزارش ها حکایت از ناکامی دولت در این زمینه دارد. به نوشته روزنامه شرق «صراف‌ها در تمام روزهايي كه از اجراي طرح تك‌نرخي شدن بازار مي‌گذرد از تزريق نشدن ارز ارزان گله‌مند بوده و هستند به همين علت هم هر روز تعداد بيشتري از آنها با پذيرش ريسك لغو مجوز خود راه دلالي در پيش مي‌گيرند. در سوي ديگر هم تقاضا براي خريد اگرچه كاهش يافت اما قيمت‌ها هرگز خود را موظف به عقب‌نشيني نمي‌ديد. دست آخر اين كه دلار اگرچه از مرز دو هزار تومان فاصله گرفت اما در كمتر روزي به كم تر از هزار و ۹۰۰ تومان رسيد. در مورد ديگر ارزهاي رايج در بازار هم وضع بر همين منوال بود.»
روزنامه شرق در شماره روز یکشنبه ۷ اسفند ماه قیمت هر دلار را ۱۹۴۰ تومان اعلام کرده است، این در حالی است که بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، دلار بعد از ظهر روز شنبه ۶ اسفند ماه، به قیمت ۱۹۱۰ تومان فروخته شده است. که با این حساب ۳۰ تومان کم تر از یک روز بر نرخ دلار افزوده شده است.
در همین حال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۷ اسفند ماه، نرخ ارز دولتی را بدون تغییر ۱۲۲۶ تومان تعیین کرد.
اختلاف بین قیمت دلار آزاد با دلار دولتی در حالی به ۷۱۴ تومان رسیده است، که محمود اسلامیان، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان، روز جمعه ۵ اسفند ماه به خبرگزاری موج گفت، «دو نرخی بودن ارز، جز توسعه رانت و فساد هیچ اثری برای ملک و مملکت ندارد.»
افزایش دوباره قیمت دلار در حالی صورت می گیرد، که روزنامه ابتکار در شماره روز یکشنبه ۷ اسفند ماه خود، به «وعده بزرگ دولت درباره بازار ارز» پرداخته است.
محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۶ اسفند ماه، در «همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه» از «گشایش بزرگ در بازار ارز طی چند روز آینده» خبر داد، گشایشی که به گفته وی، «بمبی از ناباوری را میان غرب و تحریم کنندگان غربی منفجر خواهد کرد.»
با این وجود روزنامه جهان صنعت که سرمقاله روز یکشنبه ۷ اسفند ماه خود را با عنوان «افزایش زیر پوستی نرخ ارز» منتشر کرده است، با اشاره به این موضوع که منابع رسمی افزایش نرخ ارز را تایید نمی کنند، بر این نکته تاکید دارد که «آن چه در بازار ارز نقش اساسی دارد چگونگی عرضه و تقاضا است.»
به نوشته همین روزنامه «اکنون هم پای مساله تقاضا، این سئوال مطرح است که آیا ما در ازای تقاضای بسیار بالایی که برای خرید ارز در جامعه ایجاد کرده ایم، می توانیم عرضه مناسبی داشته باشیم؟»
جهان صنعت چنين ادامه می دهد: «آن چه عرضه ارز را محدود کرده، موضوع تحریم ها و کانال هایی است که هر روز روی بانک های کشور بسته می شود و عرضه ای را که برای رفع یک تقاضا لازم است نمی تواند به موقع به صحنه وارد کند به همین دلیل، نوسانات روزانه ایجاد می شود.»
هوشنگ فاخر، نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز و عضو هیات نمانیدگان اتاق ایران، روز جمعه ۵ اسفند ماه در یادداشتی که در خبر آن لاین منتشر شد، با تاکید بر این موضوع که «تقاضا افزايش يافت، اما ارز به اندازه كافي وجود نداشت و به همين روال قيمت ارز افزايش يافت.»
وی ریشه نوسانات شدید قيمت طلا و ارز را در عوامل متعددی دانست «که افزايش نقدينگي پس از آغاز فاز اول هدفمند كردن يارانه ها، بروز تحريم ها عليه ايران و كاهش فروش نفت و مواجه شدن با مشكلات در نقل و انتقالات ارز از آن جمله‏ هستند.»
ریال تنها در دو ماه گذشته نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر