۱۳۹۰ اسفند ۱۰, چهارشنبه

کلینتون: ژاپن و اتحادیه اروپا برای تحریم ایران همکاری می‌کنند


وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که دولت آمریکا به شدت در پی اجرای تحریم‌های جدید علیه ایران است اما برخی کشور‌ها مانند ژاپن، برای کاهش واردات نفت از ایران با موقعیتی ویژه روبه‌رو هستند.
هیلاری کلینتون، دیروز سه‌شنبه نهم اسفند در مجلس سنا گفت که «‌ما به طور جدی در حال اجرای تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم و اهدافی را که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، دنبال می‌کنیم.»
به گزارش رویترز، او با اشاره به همکاری اتحادیه اروپا و ژاپن در این تحریم‌ها افزود که «گفت‌وگوی صادقانه» با متحدان اقتصادی ایران، منجر به کاهش خرید نفت و تحریم بانک مرکزی ایران شده است.
ایالات‌متحده آمریکا، متحدان خود در اروپا و آسیا را تحت فشار گذاشته تا تحریم‌های جدیدی از جمله در زمینه نفتی علیه ایران اعمال و برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند.
به گفته خانم کلینتون در پی این تحریم‎‌ها، تاکنون اتحادیه اروپا و ژاپن «قدم‌های بسیار بزرگی» برای پایین آوردن درآمد ایران از فروش نفت داشته‌اند.
او افزوده است که ارزیابی دولت آمریکا نشان می‌دهد که ایران هنوز «برای دستیابی به بمب اتمی تصمیمی نگرفته» اما با برخی اقدام‌های خود، تردید‌ها و سوال‌های غرب را افزایش داده است.
نیازهای ژاپن، سومین خریدار عمده نفت ایران که حدود ۹ درصد از نفت خود را از ایران وارد می‌کند، به نفت و گاز دیگر کشورهای جهان پس از زلزله و سونامی ماه مارس سال گذشته که طی آن ۴۵ رآکتور هسته‌ای خاموش شد، بیشتر شده است.
روزنامه ژاپنی «نیکی» هفته گذشته گزارش داد که امکان دارد «۲۰ درصد» از واردات نفت از ایران کاهش یابد و افزود که ژاپن و آمریکا تا پایان ماه فوریه به توافق اولیه بر سر نحوه کاهش وابستگی ژاپن به نفت ایران می‌رسند.
هفته گذشته نیز، روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون گزارش داد که ژاپن و آمریکا بر سر کاهش ۱۱ درصدی خرید نفت از ایران توافق کرده‌اند و انتظار می‌رود این کاهش خرید تا پایان ماه جاری میلادی یعنی کمتر از ده روز دیگر اجرا شود.
این درحالی است که در آن زمان، یوکیو ادانو، وزیر تجارت ژاپن گفته بود «ما با جدیت در حال مذاکره با آمریکا هستیم و داریم به یک درک متقابل می‌رسیم اما این به معنای دست‌یافتن به یک نتیجه نهایی نیست.»
تاکنون شرکت ژاپنی «کازمو» از ژانویه واردات نفت ایران را از حدود ۴۰ هزار بشکه در روز به کمتر از ۳۰ هزار بشکه کاهش داده و شرکت «ای دیمیتسو کوزن» اعلام کرده‌ هنوز برای کاهش واردات تصمیم نگرفته‌ و منتظر دستور دولت ژاپن است.
دولت ژاپن که نگران تامین نفت مورد نیاز خود است در هفته‌های گذشته از عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواسته است که درصورت تحریم واردات نفت ایران از جانب غرب، نفت مورد نیاز توکیو را تامین کنند.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا سوم بهمن ماه در نشستی در بروکسل بر سر تحریم نفت ایران توافق کردند و قرار شد این طرح از ژوئیه (تیرماه ۹۱) اجرا شود.
تحریم نفت ایران پس از آن در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گرفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر سال ۲۰۱۱ از جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. اما ایران اهدف برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز اعلام کرده است.
در پی این تحریم، ایران اعلام کرد که در حال تصمیم‌گیری برای توقف صادرات نفت به اتحادیه اروپا است و وزارت نفت ایران به تازگی از توقف صادرات نفت خام ایران به شرکت‌های نفتی انگلیسی و فرانسوی خبر داده است.
با وجود تحریم‌ها، ایران همچنان به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و در گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بار دیگر بر «نگرانی‌های جدی» در مورد ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران تاکید شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر