ايالات متحده بمنظور افزايش عمليات جاسوسی عليه هدفهای با اولويت بالا مانند ايران يک سرويس مخفی جديد مکمل سازمان اطلاعات مرکزی سيا، ايجاد ميکند.
«سی آی ای» سرويس جاسوسی آمريکاست که گردآورنده اطلاعات است. اما ماهيت اين سرويس جديد و لزوم ايجاد آن چيست؟
اين طرح بعنوان منبع اصلی اطلاعاتی پنتاگون با تکيه بر نيروی انسانی هفته پيش با امضای لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا، و بدنبال نامزدی سرلشکر مايکل فلين که تجربه وسيعی در عمليات ويژه و جنگ ضدشورشيان در عراق و افغانستان دارد، برای سرپرستی اين سرويس جاسوسی دفاعی آمريکا، اعلام شد.
سرلشکر فلين زمان خدمت در افغانستان انتقادهای شديدی از عمليات و گردآورندگان اطلاعات در افغانستان منتشر کرد مبنی براينکه آنها در درک زمينه سياسی ميدان جنگ شکست خوردند و بيشتر بر تهديدهای تاکتيکی تمرکز کردند.
حوزه مهارتهای جاسوسی تا کنون به سرويس مخفی در سازمان مرکزی اطلاعات ايالات متحده متکی بوده است اما تصميم اين سازماندهی دوباره بعنوان بخشی از تغيير جهت وسيعتری از جانب پنتاگون پس از دهه ها جنگهای زمينی فشرده و پرهزينه نظامی اتخاذ شده و انتصاب تعدادی از مقامات ارشد پنتاگون را که تجربه وسيعی در امر اطلاعات و جاسوسی نظامی دارند، در اين سازمان جاسوسی دفاعی، بدنبال داشته است. اين سرويس جديد اکنون هماهنگ با سيا فعاليت خواهد کرد.
اما چه تهديدها و مسائلی اين سازماندهی را موجب شده است؟
گزارشها از قول مقامات ارشد دفاعی آمريکا حاکی است که وزرات دفاع هدفش تقويت و گردآوری اطلاعات در مورد هدفهايی است که تهديدها از سوی آنها اولويت بيشتری دارند مانند ايران و چين. نکته ديگر اينکه روابط ميان پنتاگون و سيا از تاريخ حمله ۱۱ سپتامبر هموار نبوده است. ولی فعاليتهای مخفی اين دو سازمان اخيرا بيشتر هماهنگ بوده و نمونه آن حمله سال پيش در پاکستان است که به کشته شدن بن لادن، منتهی شد.
لنُون پانه تا، وزير دفاع آمريکا، قبلا مقام رياست سيا را بعهده داشت. آقای پانه تا روز دوشنبه طی سفرش به کشورهای آمريکا لاتين در کلمبيا در مورد ادعای ايران مبنی بر ساخت کپی هواپيمای بدون سرنشين آمريکا که در ايران سقوط کرد گفت من براساس تجربه، بطور جدی توانايی ايران را در اين مورد زير سوال ميبرم.