۱۳۹۱ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

خبرهای بد در آستانه روز کارگر

image
با نزدیک شدن به روز جهانی کارگر، خبرهای بدی درباره کارگران و موضوع کار در ایران منتشر می‌شود؛ این در حالی است که دولت مجوز راهپیمایی کارگران در این روز را صادر نکرده و طی روزهای گذشته اعتراض کارگران در سراسر ایران نیز افزایش یافته است.

اخراج صدهزار کارگر در سال گذشته
دبیر کل خانه کارگر با اشاره به تعطيلي رسمي روز ۱۱ اردیبهشت طبق قانون كار، اظهار كرد: در صورتی که کارفرمایان با تعطیلی این روز موافقت نکنند تشکل‌های کارگری می‌توانند شکایت کنند.
علیرضا محجوب طی یک نشست خبری اعلام کرد که ‌در صورت عدم ارائه مجوز از وزارت کشور درخواست مجدد مجوز راهپیمایی خواهیم کرد.
او وضعیت واحدهای تولیدی کشور را بحرانی اعلام کرد و گفت: طبق آمارهای رسمی طی سال گذشته ۱۰۰ هزار کارگر در بیش از یک هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند.
محجوب نرخ بیکاری زنان را دو برابر نرخ بیکاری مردان اعلام کرد و گفت: زنان در بسیاری از واحدهای بزرگ و قالیبافی گاهی دو سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار را دریافت می‌کنند. اما به دلیل ترس از دست دادن شغل از شکایت صرفنظر می‌کنند.

بیکاری ۶۵۰ کارگر ایران خودرو
در آغازين روزهاي كاري سالي كه نام حمايت از كار و توليد ملي بر خود گرفته است، ۶۵۰ نفر از كارگران قرارداد موقت ايران خودرو با عدم تمديد قرارداد كاري‌شان بيكار شدند.
اين كارگران با برگزاري تجمعي اعتراض‌آميز مقابل نهاد رياست جمهوري در تاريخ ۱۶ فروردين و تجمعي ديگر در ۱۹ فروردين‌ماه مقابل ساختمان وزارت كار، خواستار تمديد قرارداد و بازگشت به كار شده بودند اما خبرنگار ايلنا گزارش داده است كه با وجود وعده‌هاي بخش‌هاي مختلف دولتي تاكنون تغييري در وضعيت اين كارگران به وجود نيامده و كارگران اخراجي خود را «بلاتكليف» توصيف مي‌كنند.

میزان بیکاری در ایران: بیش از ۲۰ درصد
همچنین يك كارشناس اقتصادي از افزايش نرخ بيكاري به بيش از ۲۰ درصد در سال جاري خبر داده است.
كمال اطهاري در گفتگو با خبرنگار ايلنا با اظهار ترديد درباره نرخ رسمي بيكاري، نرخ واقعي بيكاري را بيش از ۲۰ درصد برآورد كرد و گفت: آماري كه دولت در خصوص ايجاد دو ميليون شغل در سال گذشته اعلام كرده با وضعيت بحراني واحدهاي توليدي و افزايش تعداد اخراج كارگران مغايرت دارد.
اين كارشناس اقتصادي از گسترش نرخ خط فقر بين دهك‌هاي سوم و چهارم درآمدي خبر داد و گفت: به دليل وضعيت بحراني واحدهاي توليدي و افزايش نرخ بيكاري نرخ خط فقر ۸۰۰ هزار توماني از دهك‌هاي يك و دو درآمدي به دهك چهارم انتقال يافته است.
اين كارشناس اقتصادي در ادامه ارائه آمارهاي اشتغالزايي از سوي دولت را داراي رويكرد سياسي دانست و گفت: دولت در خصوص ارائه آمار اشتغالزايي از «ضريب‌هاي جعلي رياضي» استفاده مي‌كند.
اعتراض کارگران در سراسر ایران
طی روزهای گذشته اعتراض کارگران در سراسر ایران افزایش یافته است.
به عنوان نمونه، صبح دیروز بیش از ۴۰ کارگر کارخانه لوله سازی خوزستان به دلیل عدم دریافت ۲۵ ماه حقوق معوقه و سایر مزایای قانونی خود برای چندمین بار در مقابل استانداری تجمع کردند.
تعداد زیادی از کارگران و بازنشستگان بیش از ۲۵ ماه حقوق طلب دارند و سنوات خدمتی آنها نیز پرداخت نشده است.
همچنین امروز جمعي از زنان بهداشت‌كار اصفهان با حمل پلاكارهايي در اعتراض به وضعيت شغلي و بيكار بودن خود مقابل مجلس شوراي اسلامي اقدام به تجمع كردند.
اکبر هاشمی رفسنجانی نیز وضع اقتصاد، اشتغال و توليد را در ایران مطلوب ندانسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر