۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۱, دوشنبه

دبیر خانه کارگر: بنیاد اقتصاد ایران بر آب است

در آستانه روز جهانی کار و کارگر، علی رضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، و دبیر خانه کارگر، به روزنامه اعتماد گفته است، «از ۲۷ سال گذشته در رکود تورمی به سر می بریم و همین مساله برای برزمین زدن هزار پهلوان کافی است.»
این روزنامه، عنوان گفت و گوی خود با دبیر خانه کارگر را، «بنیاد تصمیمات اقتصادی بر آب است» برگزیده، و از وی در زمینه «وضعیت فعلی کارگران» پرسیده است.
به گفته رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، «در دوران اخير به‌ واسطه وضعيت اقتصادي كه بر بازار حاكم است، بسته بودن فضاي كسب‌ و كار، كاهش تقاضا به‌دليل ركود، كسادي برخي واحدهاي توليد و واردات بي‌رويه و قاچاق كه در اين سال‌ها به اوج رسيده، كارگران آسيب‌هاي سنگين و جبران‌ناپذيري ديده‌اند.»
وی با تاکید بر این موضوع که «ريشه مشكلات به تورم اعلامي بانك مركزي برمي‌گردد که براساس آن، دستمزد پایه ۱۸ درصد افزایش یافت»، به «اعتماد» گفته است، «ما تورم را پديده‌يي شناور در سال ۹۱ مي‌دانيم و درخواست افزايش ۷۰ درصدي نرخ دستمزد را براي سال جاري داشتيم. فكر نكنيد حرف ياوه يا توقع اضافه‌يي است، زيرا هنوز موج افزايش قيمت‌ها از راه نرسيده است. دستمزد بايد بيش از ۵۰ درصد ديگر افزايش يابد تا وضعيت معيشتي جامعه كارگري از تعادل خارج نشود.»
دبیر خانه کارگر، با بیان این که «انگيزه‌يي براي گسترش خط توليد وجود ندارد» گفت، «حداقل ۱۲۰۰ واحد صنعتي متوسط و كوچك در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته تعطيل شده‌اند. در مقابل، براساس گزارش‌هاي رسمي، در اين مدت كمتر از صد هزار نيروي انساني بيكار شده است. بيكاري در جوانان و زنان نسبت به گذشته رشد پيدا كرده است. از سوي ديگر، زنان در بسياري از واحدهاي بزرگ و قاليبافي گاهي دو سوم دستمزد مصوب شوراي عالي كار را دريافت مي‌كنند، اما به دليل ترس از، از دست دادن شغل، از شكايت منصرف مي‌شوند.»
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر این موضوع که «هيچ‌كسي به اندازه كارگران از اين وضعيت آسيب نديده و درآمد خود را از دست نداده است»، مهم ترین پیامد را، بیکاری ارزیابی کرده و گفته است،
«كوهي از مشكلات به دوش كارگران سوار شده و كوشش مي‌كنند دست و پا بزنند تا از اين وضعيت رها شوند بنابراين خيلي‌ها مهاجرت مي‌كنند، صاحبخانه آنها را از خانه بيرون مي‌اندازد، ماه‌ها معطل جا مي‌شوند و در گوشه‌يي چادر مي‌زنند. اين ها اتفاقاتي است كه به چشم مي‌خورد.»
در حالی که به نوشته سایت فرارو، «بحران کار در ایران روز به روز در حال افزایش است» و این موضوع سبب افزایش جمعیت بیکاران و رکود اقتصادی شده است، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مراسم «تقدیر از کارگران، گروه های کار و واحدهای نمونه سراسر کشور در سال ۹۰ » گفته است «می توان با ارتقای تولید ملی در بخش های مختلف حجم واردات را کاهش داد. » آن هم به نحوی که تولید ایران به جای برسد، که به گفته وی «باید در هر نقطه ای از دنیا کالاهای ایرانی در کنار سایر کالا ها بدرخشد.»
محمود احمدی نژاد، ارتقای تولید ملی را «ماموریتی همگانی» عنوان کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر