لئون پانه تا، وزير دفاع ايالات متحده، در جريان سفر به کشورهای آمريکای جنوبی - کلمبيا، برزيل و شيلی - جمهوری اسلامی را يکی از چالشهای آمريکا در ارتباط با افزايش خشونتهای سازمانهای افراطگرا در منطقه آمريکای جنوبی خواند.
لنُون پانه تا در سفر پنج روزه خود به سه کشور متحد آمريکای جنوبی در راستای تحکيم همکاريها و گفتگوهای دفاعی، امنيت سايبری، همکاريهای علمی، ارتباطات و تبادل تکنولوژی و کمکهای انسانی هنگام بروز حوادث مصيبت وار، با مقامهای نظامی و سياسی اين کشورها، ملاقات و گفتگو ميکند.
آقای پانه تا در اين سفرضمن تاکيد بر تعهد آمريکا برای کمک در چالشهای مشترک دفاعی گفت حتی در منطقه ای که برخی از نزديکترين متحدان نظامی آمريکا بتدريج ثبات و امنيت ملی را بهبود می بخشند، خطر خشونتهای افراطگرايان در حال گسترش است.
وزير دفاع آمريکا افزود: برای ما همواره اين نگرانی وجود دارد بويژه از جانب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران و کوششهای آن برای گسترش نفوذ خود نه تنها در سراسر خاورميانه، بلکه همچنين در اين منطقه.
ماه گذشته ژنرال داگلاس فريزر، رييس مرکز فرماندهی جنوب ايالات متحده، در ايراد شهادت در مقابل سنای آمريکا در مورد فعاليتهای ستيزه جويان اسلامی شيعه و جمهوری اسلامی، گفت :ما با شواهدی روبرو هستيم که حکايت از بهره برداری گروههای بين المللی تروريسم از سيستم در هم تنيده قاچاق و پولشويی در مناطق تحت مسوليت ما دارد.
ژنرال فريزر گفت جمهوری اسلامی ايران روابط فرهنگی و امنيتی با کشورهای ونزونُلا، اکوادور و بوليوی برقرار کرده و ٣۶ مرکز شيعه در منطقه ايجاد کرده است؛ يکی از اين مراکز توسط محسن ربانی، روحانی تندرو، اداره ميشود که در ليست قرمز پليس اينترپل بخاطر دخالت در بمبگذاری بوينوس آيرس تحت تعقيب است.
لئون پانه تا اظهار اميدواری کرد که در همکاری با متحدان آمريکای لاتين برای اطمينان از مبارزه با آنچه مشوق تروريسم توصيف کرد، بتوان گامهای لازم را برداشت.
وزير دفاع ايالات متحده همچنين در ارتباط با نگرانيهای امنيتی و تهديدهای اخير کره شمالی به آن کشور هشدار داد و گفت: ما قويا از کره شمالی ميخواهيم از تحريکات بيشتر خودداری کند. من از جزييات آگاهی ندارم ولی آزمايش اتمی يا اقدامات ديگر به بی ثباتی بيشتری در آن منطقه خطرناک از جهان دامن می زند.
گفته ميشود کره شمالی آمادگی برای يک آزمايش اتمی سوم را تکميل کرده است.