۱۳۹۱ اردیبهشت ۹, شنبه

ديوان عالی آمريکا تلاشهای اوباما را در مورد قانون مهاجرت به چالش می کشد

http://www.youtube.com/watch?v=hn9U5ovpr00&feature=player_embedded
موضوع مهاجران در ايالات متحده که هرساله هزاران نفر را از سراسر جهان به اميد زندگی و آزادی و رفاه بيشتر بخود جلب ميکند، به کرات در انتخابات مقدماتی رياست جمهوری موضوع بحث و مبارزه رقيبهای انتخاباتی بوده است.
امسال نيز در اين ارتباط، کار قانون جديد مهاجران در ايالت آريزونا به ديوان عالی ايالات متحده کشيده شده و ديوان عالی فدرال، ادعای دولت باراک اوباما را داير بر اينکه آريزونا پا را در اين زمينه از قدرت ايالتی فراتر گذارده، به چالش کشيده است.
مقامات ايالتی آريزونا ميگويند ٣۷۰ مايل مرز با کشور مکزيک محل ورود نيمی از مهاجران غيرقانونی به آمريکاست که اين حق را به آنها ميدهد که اين مشکل را که دولت فدرال در حل آن ناتوان بوده، چاره جويی و حل کنند.
بر طبق آمار وزارت امنيت داخلی آمريکا آريزونا درسال ٢۰۱۱، حدود ٣۶٠ هزار مهاجر غيرقانونی داشت.
اکنون پيشاپيش انتخابات رياست جمهوری آمريکا در نوامبر آينده، پرزيدنت اوباما با دو چالش در ديوان عالی کشور روبروست و قضات اين ديوان، تلاشهای آقای اوباما را در مورد طرح بيمه بهداشتی و قانون مهاجرت، زير سوال ميبرند.
در جلسه روز چهارشنبه ديوان بر سر مقررات مهاجرت آريزونا، حتی سونيا سوتومايا، تنها قاضی اسپانيايی دادگاه، به وکيل دولت گفت استدلال وی قابل قبول نيست.
در هردو مورد، مساله تعادل قدرت ميان دولت فدرال و ايالتی، به چالش کشيده می شود.
ميت رامنی که مانند اوباما برای جلب آرای مهاجران آمريکای لاتينی تبار تلاش ميکند، موضع سختی در قبال مهاجران غيرقانونی در مبارزات انتخاباتی گرفته است.
تصميم ديوان عالی در اين مورد ممکنست بر قوانين مشابهی که طی دوسال گذشته در پنج ايالت ديگر آمريکا نيز اتخاذ شد، تاثير گذارد.
اما قضات ديوان عالی در جلسه چهارشنبه نسبت به بخشهايی از قانون آريزونا ابراز ترديد کردند، ازجمله ماده ای که نداشتن مدارک درست مهاجرتی را يک جرم جنايی قلمداد کرده است. با اين وجود تاييد کردند حق حاکميت بدون توانايی دفاع از مرزها معنی ندارد.
دولت اوباما ميگويد اين اقدامات تلاشهای اولويت بخشيدن به مهاجران غيرقانونی و گانگسترهای قاچاق انسان و اسلحه و مواد مخدر را تضعيف ميکند.
جن باور، فرماندار جمهوريخواه آريزونا، نسبت به تصميم ديوان عالی اميدوار است.
طی چهار دهه گذشته ۱٢ ميليون مهاجر، نيمی از آنها غيرقانونی، از مرز مکزيک وارد آمريکا شدند. ولی بنا به تازه ترين گزارش ها اکنون موج اين مهاجرت متوقف شده و حتی برخی به کشورشان بازگشته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر