پاکستان سال پیش در پی حمله مرزی ناتو که به مرگ ۲۴ سرباز پاکستانی انجامید، مسیر ارسال تدارکات برای نیروهای بین المللی در افغانستان را بست و مناسبات پاکستان و آمریکا به سطح جدیدی کاهش یافت.
مارک گروسمن نماینده ویژه آمریکا در پاکستان و افغانستان روز پنجشنبه از بابت آن حملات ابراز تأسف کرد، اما آن گونه که پارلمان پاکستان خواسته است، پوزش نخواست. او در پیشاپیش جلسه سه جانبه ای با مقامات افغان، با حنا ربانی کهر وزیر امور خارجه پاکستان و جلیل عباس جیلانی معاون او ملاقات کرد.
گروسمن به خبرنگاران گفت آمریکا آماده است درباره بازگشایی خطوط تدارکاتی و چگونگی انجام آن با پاکستان مذاکره کند. جلیلی گفت قرار داد مربوط به تدارکات ناتو دیگر معتبر نخواهد بود و دو کشور باید روی قرار داد جدیدی توافق کنند.
پیشتر در اوائل آوریل، پارلمان پاکستان به اتفاق آرا فهرستی از شرایطی که آمریکا باید برای برقراری مناسبات و بازگشایی مسیر تدارکاتی رعایت کند تصویب کرد. قطعنامه که لازم الاجرا نیست از آمریکا می خواهد بی درنگ به حملات هواپیماهای بدون سرنشین به خاک پاکستان پایان دهد و عملیات پنهانی در کشور را ممنوع سازد.
نیروهای ویژه آمریکا در ماه مه سال پیش اوسامه بن لادن رهبر القاعده را در عملیات پنهانی در شهر آبوت آباد در پاکستان کشتند.
روز پنجشنبه سفارت آمریکا در اسلام آباد گفت کارمندان خود را از رفتن به رستورانها و بازارها بین ۲۷ آوریل تا ۵ مه محدود می کند و به شهروندان آمریکایی در پایتخت پاکستان توصیه کرد احتیاطهای مشابهی به کار برند. سفارت دلیلی برای هشدار امنیتی ارائه نداد، اما این تاریخ ها با نخستین سالگرد مرگ بن لادن در ۲ مه مصادف است.