یک سازمان حقوق بشری چین مستقر در آمریکا می گوید چن گوانگچن ناراضی نابینای چینی در حفاظت آمریکا قرار دارد و مذاکراتی بین مقامات دو کشور درجریان است.
گروه «چاینا اید» این خبر را روز شنبه در بیانیه ای بنقل از منابع نزدیک به چن اعلام کرد. باب فو رییس گروه، یک فعال سابق میدان تیه نان من، وضعیت چن را «لحظه ای مهم برای دیپلماسی حقوق بشر آمریکا» نامید.
روز جمعه، چاینا اید گفت چن سلامت است و در محلی دور از روستای خود بسر می برد.
روز جمعه همچنین آمریکا نسبت به سرنوشت چن ابراز نگرانی کرد، اما از اظهار نظر در مورد محل اقامت او در میان گزارش هایی که حاکی است به سفارت آمریکا در پکن گریخت خودداری کرد. با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه گفت آمریکا قبلا نگرانی خود را از وضعیت وکیل و فعال چینی، که پس از مستند ساختن موارد بدرفتاری در سیاست دولت در محدود ساختن اندازه اکثر خانواده ها دستگیر شد، ابراز داشته است.
چن یکشنبه پیش از روستایی در استان شاندونگ در جنوب چین ناپدید شد، با این حال مقامات تا روز پنجشنبه متوجه نشدند که او گم شده است. معلوم نیست چن کجا رفته است، اما یک دوست و هم فعال او روز جمعه گفت معتقد است در سفارت آمریکا پناه گرفته است.
دیپلمات های آمریکا در پکن از اظهار نظر خودداری کردند و یک سخنگوی دولت چین گفت اطلاعی ندارد.
این تحول چند روز پیش از دیدار هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و تیموثی گایثنر وزیر خرانه داری آمریکا از پکن روی می دهد.
معاون وزارت امور خارجه چین روز شنبه هنگام گفت و گو با خبرنگاران درباره دیدار دو مقام آمریکایی گفت از وضعیت چین بی اطلاع است.