پلیس اسپانیا از بازداشت ۲۲ نفر و متلاشی ساختن شبکه ای خبر می دهد که مهاجرین ایرانی فاقد ویزا را قاچاقی، و بیشتر از طریق جزایر قناری با هواپیما، به بریتانیا می رساند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از مادرید، به نقل از پلیس می گوید این شبکه قاچاقچی، از راه های زمینی نیز برای انتقال مهاجرینی استفاده می کرد که آنان را در قسمت بار اتوبوس ها و یا کامیون ها مخفی می ساخت. همین خبرگزاری می گوید رهبرشبکه و اغلب اعضای آن ایرانی، و بقیه - کلمیائی، مراکشی، مورتانیائی و بلغارستانی - معرفی شده اند.
پلیس می گوید این شبکه برای قاچاق هر ایرانی ۲۶ هزار دلار پول می گرفت، اما هنوز در مورد شمار ایرانیانی که توسط آن قاچاقی به بریتانیا برده شده اند، اطلاعی ندارد.
خبرگزاری فرانسه هم در گزارش خود در این باره می گوید پلیس اعضای این شبکه قاچاق را به جعل گذرنامه و کارت های اعتباری نیز متهم ساخته است. پلیس در جریان تفتیش از خانه رهبر باند گذرنامه هائی از کشورهای مختلف پیدا و ضبط کرده است
بیانیه پلیس می گوید قاچاقچیان به مهاجرین یاد می دادند که در مرز چگونه در مقابل مرزبانان بریتانیائی عمل کنند. بیانیه پلیس همچنین می گوید این شبکه که در ایران، یونان، آلمان و سویس نیز عضو داشته است، در جعل اسناد با مهارتی استثنائی عمل می کرد.