۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۱, دوشنبه

نگاهی دیگر به تحریم شرکت اینترنتی داتک

دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه برخی شرکت‌ها و افراد در سوریه و ایران وضع کرده است که در این بین نام شرکتی خصوصی بنام داتک وجود دارد که با بقیه متفاوت است .

شرکت داتک با حضور در بازار وایمکس در ایران مشهور شد. شریک تجاری داتک شرکت سامسونگ الکترونیک کره است که بر خلاف شرکای تجاری ارگان‌های نظامی و دولتی ایران که چینی و روسی هستند ساختاری کاملا غربی داشته و بزرگترین بازارش آمریکاست .

شرکت داتک از جمله شرکت‌هایی است که تامین اجتماعی در آن سرمایه‌گذاری کرده است و پشتوانه مالی خوبی دارد ولی اغلب شرکت‌های غیر نظامی یا دولتی هرچند متعلق به جایی مانند تامین اجتماعی ( که متعلق به کارگران و کارفرمایان است ) از بازارهای انحصاری وسودآور داخلی محرومند.

در همین مورد داتک وقتی به صورت مجموعه‌ای از شرکت‌ها توانستند پس از ترک تشریفات مناقصه قرارداد اپراتور سوم موبایل را بگیرند و بنابر دلایلی که هیچگاه شفاف نشد نتوانستند در زمان مشخص شده سیم کارت‌ها را تحویل بدهند و اولین کاری که انجام شد مدیرعامل شرکت داتک از هیات مدیره مجری استعفاء داده شد! بنابراین شرکت خیلی خودی برای نظام محسوب نمی‌شود.

کنترل اطلاعات مبادله شده در اینترنتی که شرکت ها ارائه می‌کنند کاملا ممکن است و این کار نرم افزاری است. این‌کار احتیاجی به تجهیزات ویژه ندارد و فن آوری آن در دسترس، در واقع شنود اطلاعات فقط به تصمیم سیاسی نیاز دارد .

نکته آخر اینکه پیشرفت داتک در سایه مدیریتی تحصیل کرده حاصل شده است که دارای تابعیت مضاعف کشورهای تحریم کننده هم هستند!

شرکت خصوصی با مدیر غربی و شریک تجاری و تجهیزات و نظارت غربی تحت تحریم غرب قرار می‌گیرد آن هم در زمانی که در حال انجام کارهای مقدماتی برای حضور در بازارایران با فن آوری جدیدی است.

آیا باز امداد غیبی به کمک ارگان‌های نظامی و دولتی برای دسترسی به بازار پرمنفعت اینترنت و مخابرات داخلی با استفاده از ابزار تحریم و آمریکا برای بیرون کردن رقیب داخلی با تجهیزات بهتر و قیمت پایین تر آمده است؟

نویسنده همچنان معتقد است که تحریم برای بنگاه‌های اقتصادی نظامی - دولتی نعمت است نه نکبت!


-----
مطالب بلاگستان و کلیه مطالب رسیده از اعضا، معرف دیدگاه شخصی نویسندگان است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر