روز شنبه دوم اردیبهشت نرگس محمدی پس از احضار به اداره اطلاعات زنجان، پیش از آن که فرصت حضور در اطلاعات و آگاهی از علت این احضار را بیابد، در خانه خود توسط ماموران امنیتی دستگیر و به زندان اوین در تهران منتقل شد.
در حالی که خانواده نرگس محمدی از وضعیت او و دلیل این احضار بی خبر بودند، سایت های خبرگزاری فارس و بولتن نیوز، چند ساعت بعد، از احضار خانم محمدی به قصد اجرای حکم زندان او خبر دادند. خانم محمدی همراه با شوهرش تقی رحمانی به طرز نیمه رسمی به زنجان تبعید شده بودند.
تقی رحمانی که با داشتن حکم زندان طولانی هفت ساله از سال ۱۳۷۹ برای پرونده تازه ای به اطلاعات سپاه احضار شده و احتمال می داد به زندان طولانی تری محکوم شود و سالهای طولانی دیگری در زندان بماند، به صورت غیرقانونی از مرز خارج شد و هم اکنون در پاریس به سرمی برد.
انتقال خانم محمدی به صورت غیر منتظره به زندان سبب شده است که دو کودک دوقلوی ۵ ساله او بی سرپرست بمانند و به منزل مادر آقای رحمانی منتقل شوند.
بی خبری از وضعیت خانم محمدی در زنجان، با خبر زندانیان سیاسی زن بند عمومی ۳۵۰ اوین به پایان رسید. برخی از خانواده های زندانیان سیاسی زن پس از بازگشت از سالن ملاقات زندان اوین به نقل از زندانیان خود گفتند که آنان هنگامی که برای ملاقات به سالن می آمده اند، خانم محمدی را دیده اند که در حال انتقال به بند عمومی بوده است.
انتقال نرگس محمدی به بند ۲۰۹: گفت و گو باتقی رحمانی
تقی رحمانی، همسر خانم محمدی و فعال ملی – مذهبی در گفت و گو باسایت صدای آمریکا می گوید سه شنبه شب، خانم محمدی در تماسی تلفنی به مادر آقای رحمانی گفته است برای بازجویی به بند ۲۰۹ که متعلق به اطلاعات سپاه است، منتقل شده است. به گفته آقای رحمانی در این گفت و گوی کوتاه خانم محمدی نتوانست توضیح بیشتری بدهد. به گفته تقی رحمانی،همسرش با دوکودک خود نیز مکالمه تلفنی کوتاهی داشته است.
آقای رحمانی ضمن اعلام بی خبری از علت انتقال همسرش به بند ۲۰۹ و آغاز بازجویی دوباره از او احتمال می دهد که پرونده تازه ای برای نرگس محمدی افتتاح شده باشد. او افزود که با این حال نمی تواند حدس بزند که اتهام این پرونده چه می تواند باشد.
نرگس محمدی در دوران بازداشت قبلی در سال ۱۳۸۹ در زندان به نوعی بیماری عصبی ناشناخته از نوع فلج عضلانی مبتلا شد که به دلیل شدت بیماری به توصیه مقام های پزشکی زندان به بیمارستان منتقل شد. در آن زمان پزشک بهداری زندان به مقام های زندان گفته بود اگر نمی خواهند زهرا کاظمی دیگری بوجود آید بهتر است او را به بیمارستان منتقل کنند.
نرگس محمدی در حالی دوباره تحت بازجویی و بازداشت قرار گرفته که به دلیل بیماری عصبی خود نیاز به آرامش و و رسیدگی پزشکی دارد. در زمان بیماری خانم محمدی برخی از منابع حقوق بشری بیماری اورا نتیجه مسمومیت بر اثر داروهای زندان ذکر کرده بودند.
خبرگزاری فارس و «خریدهای کلان» نرگس محمدی
خبرگزاری فارس و بولتن نیوز در گزارش خود همچنین از خرید سهام و اوراق مشارکت و فروش آنها برای تبدیل به ارز و انتقال آن به خارج از کشور توسط خانم محمدی خبر داده اند. این در حالی ست که به نوشته سایت ادوارنیوز این زوج به دلیل رفت و آمدهای پی در پی تقی رحمانی به زندان و محرومیت از شغل و به دلیل اخراج نرگس محمدی از محل کار خود از داشتن خانه شخصی نیز محروم بوده اند.
تقی رحمانی در این باره چنین توضیح می دهد: «زمانی ما برای خرید خانه قصد گرفتن وامی از بانک مسکن به مبلغ ۱۸ میلیون تومان داشتیم. در قبال دریافت وام می بایست ۲ و نیم میلیون تومان اوراق بورس می خریدیم تا بتوانیم آن وام را بگیریم. آن وام را نتوانستیم دریافت کنیم و منزلی را هم که درنظر داشتیم، نتوانستیم بخریم. ناچار باید وام را می فروختیم. نرگس آن وام را به خواهرش داد وتمام این نقل و انتقال همان مبلغ ۲ و نیم میلیون تومان بود.»
خبرگزاری فارس نوشته است «درباره منبع مالی این خریدهای کلان هنوز اطلاعات کاملی وجود ندارد.»
در این باره آقای رحمانی با نقل قول از بازجویش که در بازجویی ها به او گفته بود «ما برای رسیدن به هدف خود حتی فیل را به هوامی فرستیم» می گوید: «این «خریدهای کلان» که خبرگزاری فارس از آن گزارش داده، احتمالا از قماش همان فیلی است که قصد هوا کردنش را داشته اند.»
تقی رحمانی، که پانزده سال از عمر خود را، از ۲۰ سالگی تاکنون که به میان سالی رسیده، تنها به خاطر عقاید و فعالیتهای مسالمت جویانه خود در زندان جمهوری اسلامی بسر برده است، وقتی در برابر دو انتخاب، يعنی تحمل دوره طولانی زندان یا رفتن به خارج قرار گرفت، پس از تامل بسیار به مهاجرت تن داد. نرگس محمدی دراین مهاجرت شوهرش را همراهی نکرد تا در ایران به دفاع از آرمان های حقوق بشری خود ادامه دهد. تقی رحمانی که اکنون دور از همسر و فرزندانش در پاریس زندگی می کند وظیفه خبررسانی و افشاگری در باره وضعیت همسرش را برعهده گرفته است.
اعتراض ها به بازداشت نرگس محمدی
بازداشت نرگس محمدی اعتراض بسیاری از فعالان حقوق بشر، نویسندگان، روزنامه نگاران و اهل فرهنگ را در پی داشته است.
محمد ملکی نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب و فعال سیاسی برجسته، در نامه ای به دادستان دادگاه انقلاب اسلامی تهران به بازداشت خانم محمدی اعتراض کرد و به او هشدار داد «از خشم مردم بترسید.»
همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز، انجمن بین المللی قلم، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر که برنامه مشترکی از فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است، دستگیری نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر را محکوم کرده است. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط نرگس محمدی، نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف زاده و همه مدافعان حقوق بشر زندانی دیگر شده است.