۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

خبرسازی؛ انتشار آمار محرمانه مشارکت در مجلس و بازی‌های اطلاعاتی

image
رسانه‌ها روز گذشته نوشتند که دو نفر از حقوق‌دان‌های شورای نگهبان در دیدار نوروزی با هاشمی رفسنجانی به اطلاع وی رسانده‌اند که میزان مشارکت مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس حدود ۳۸ درصد بوده است. پرسش اصلی این است که انتشار این خبر در این مقطع چه هدفی می‌تواند داشته باشد؟
به نوشته‌ی سحام‌نیوز، وب‌سایت نزدیک به کروبی این دو نفر اعضای شورای نگهبان به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گویند که نرخ مشارکت در انتخابات مجلس در تهران ۱۸ درصد و در کل کشور ۳۸ درصد و میزان آراء سفید و باطله هم ۸٪ هشت درصد آرای اخذ شده بوده است.
و هاشمی هم به این افراد می‌گوید که آیا خامنه‌ای هم این آمار را دیده است که آنها تایید می‌کنند.
گفتنی است وزارت کشور ایران نتایج رسمی انتخابات مجلس نهم را «نرخ مشارکت در کل کشور: ۶۴/۲٪ درصد؛ نرخ مشارکت در تهران ۴۸٪ درصد» اعلام کرده بود.
یک منبع آگاه نسبت به مسائل امنیتی در این خصوص به خودنویس گفت تیم‌های اطلاعاتی ایران، گاه با انتشار اخبار محرمانه بدست رسانه‌های اپوزیسیون درصدد اهداف خاصی هستند.
به گفته‌ی این فرد، برای این کار، وزارت اطلاعات با ترویج یک شایعه و انتقال غیرمستقیم و باواسطه‌ی آن به رسانه‌های اپوزیسیون، درصدد مجاب کردن خودی‌ها برمی‌آید.
این منبع در ادامه گفت: «بارها شده که وزارت اطلاعات ایران در جمهوری اسلامی برای انتشار آماری (که کمتر از آمار واقعی؛ و مخالف آماری باشد که خودشان اعلام می‌کنند) آماری را براساس رسانه‌های اپوزیسیون منتشر می‌کنند که هدف آن ایجاد شک در آمار واقعی و نیز جلوگیری از ریزش نیروهای خودی است.»
این کارشناس در خصوص آمار مشارکت نزدیک به ۴۰ درصدی مردم در مجلس نهم که روز گذشته در رسانه‌ها به‌طور گسترده منتشر شد هم گفت: «نه آقای هاشمی رفسنجانی و نه حقوق‌دان‌های شورای نگهبان، کسانی نیستند که اخبار محرمانه را درز دهند، بنابراین می‌توان به این خبر نیز با دیده شک نگریست.»
وی در ادامه گفت: «نکته‌ی دیگر اینکه مشارکت نزدیک به ۴۰ درصدی مردم ایران در انتخابات مجلس نهم که دیروز با سر و صدا و به نوعی با حالتی پیروزمندانه در رسانه‌ها اعلام شد، حدود ده درصد کمتر از مشارکت دوره قبل مجلس هشتم بوده است. همچنین مشارکت ۱۸ درصدی در تهران نیز همان اثبات گفته‌های حاکمیت مبنی براینکه کل اعتراض‌ها به انتخابات جنجالی ریاست جمهوری فقط در تهران بوده است هست؛ بنابراین می‌بینید که ارائه این آمار کمی مشکوک به نظر می‌رسد.»
به گفته‌ی این منبع آمار مشارکت مردم در مجلس نهم با توجه به تحریم گسترده «ممکن است بسیار پایین‌تر از این آمارها بوده باشد که حالا حاکمیت خواسته است با این آمار، مشارکت ۴۰ درصدی مردم را اعلام کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر