باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و یوشیکو نودا، نخست وزیر ژاپن چشم انداز جديد طراحی شده برای تقويت اتحاد بين اين دو کشور را که در سالهای اخير کمرنگ شده است اعلام کرده اند و در نظر دارند بدين ترتيب به شکل دادن منطقه آسيا-اقيانوسيه کمک کنند.
روز دوشنبه باراک اوباما در حالی که در کنار آقای نودا صحبت می کرد، گفت: اين اتحاد، پايه و اساس امنيت و رفاه برای هردو کشور و زير بنای صلح در منطقه خواهد بود.
در طول مذاکرات خود در کاخ سفید، رهبران دو کشور طیف وسیعی از مسائل، از جمله اعلام انتقال حدود ۹ هزار ناوی آمریکا از مجمع الجزایر اوکیناوای ژاپن را مورد بحث و بررسی قرار دادند. اين امر با هدف کاهش تنش میان دو کشور درمورد حضور دراز مدت نظامی آمريکا در اوکیناوا انجام شده است. بر اساس این توافقنامه، نیروهای نظامی به نقاط دیگر در منطقه اقیانوس آرام ، از جمله هاوایی، گوام، و استرالیا منتقل می شوند. جدول زمانی برای جابجایی اين نيروها اعلام نشده است.
دو رهبر همچنین در مورد نگرانی های امنیتی منطقه ای که شامل، امکان آزمايش يک بمب ديگر هسته ای از طرف کره شمالی می شود، سخن گفتند.آقای اوباما وعده داده است که اگر کره شمالی دست به اقدامات تحریک آمیز ديگری بزند، هر چه بيشتر منزوی خواهد شد، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ دیپلماتیک.
در جبهه اقتصادی، آقای اوباما، از تلاش های نخست وزير ژاپن برای آزاد سازی تجارت در حالی که آمريکا سعی دارد صادرات خود را دو برابر کند، تشکر کرد.