۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۱, دوشنبه

احمدی‌نژاد، لاریجانی؛ دوئل جدید بر سر تفسیر قانون

image
پس از جنگ لفظی لاریجانی و احمدی‌نژاد در همایش سلامت اداری، احمدی‌نژاد امروز با صدور بخشنامه‌ای مکاتبات مجلس با دستگاه‌های اجرایی در خصوص لغو برخی مصوبات مربوط به دولت و مراجع و مقامات دولتی را خلاف نص صریح قانون اساسی دانست، علی لاریجانی رئیس مجلس بلافاصله احمدی‌نژاد را به دور زدن قانون متهم کرد.
در بخشنامه احمدی‌نژاد خطاب به دستگاه‌های اجرایی درباره مکاتبات رئیس مجلس با دستگاه‌های اجرایی آمده است «مکاتبات مذکور بر خلاف نص صریح قانون اساسی بوده و فاقد وجاهت حقوقی است و نمی‌تواند مناط عمل باشد. بدیهی است که اصلاح، تغییر و یا لغو مصوبات و بخشنامه‌های دولت و یا رییس جمهور توسط خود دولت و مقامات و مراجع ذیصلاح دولتی امکان پذیر بوده و از طریق سلسله مراتب مقامات یاد شده ابلاغ خواهد شد.»

پس از خبری شدن این بخشنامه علی لاریجانی رئیس مجلس امروز در
پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره تفسیر مجری از قانون و عمل به آن پرسید، پاسخ داد: «فکر نمی‌کنم مشکل سر تفسیر قانون باشد، قوانین تا حدود زیادی شفاف است و اگر ابهامی هم وجود داشته باشد، باید از مجلس سوال شود تا تفسیر شود، مجلس مرجع رفع ابهام از قانون است، مشکل سر این است که گاهی برخی از بخش‌ها می‌خواهند قانون را دور بزنند.»

پس از این بخشنامه محمدرضا باهنر معاون نظارتی مجلس نیز ضمن غیر قانونی خواندن این ادعا
گفت: «در قانون اساسی این حق به رئیس مجلس داده شده است تا چنانچه هیات تطبیق قوانین، مصوباتی از دولت را مغایر با قوانین جاری کشور بداند، این موضوع را به دولت ابلاغ کرده و مانع از اجرایش شود.»

روز گذشته در همایش ارتقای نظام سلامت اداری لاریجانی و احمدی‌نژاد به شدت از یکدیگر انتقاد کرده بودند. احمدی‌نژاد در بخشی از سخنانش
گفت: «گاهی اوقات شاهد هستیم نماینده مجلس بالای سر پیمانکار می‌ایستد و می‌گوید این کار را انجام بده و آن کار را نکن. اگر نکنی وزیر را استیضاح می‌کنیم. این کار برای مجلس فسادزا است. مجلس نباید پای خود را فرا‌تر از قانون بگذارد. قانون خط قرمز ما است.»


همچنین لاریجانی در‌‌ همان مراسم درباره مدیران دولتی گفت: «شنیدم یکی از افرادی که مقدار مناقشات در مورد آن زیاد است گفته که «قانون چند من است»؟! این فرد به درد مدیریت نمی‌خورد. باید فاتحه این فرد را خواند. باید این فرد را میدان تره بار برد و روی باسکول باهاش کار کرد. حداقل انتظار این است که افراد لسانا بگوید ما قانونگرا هستیم. ولی این فرد که حتی لسانا هم این را نمی‌گوید، به درد این کار نمی‌خورد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر