خبرگزاری آسوشتدپرس در گزارشی از اورشلیم می نویسد فرمانده ارتش اسرائیل در مصاحبه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، با این اظهار نظر که ایران در نهایت تصمیم به نساختن بمب اتمی خواهد گرفت، خود را در مقابل نخست وزیر بدبین تراسرائیل گذاشته است.
ژنرال بنی گانتز رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل به روزنامه هآرتض گفت به اعتقاد او فشارهای سیاسی و تحریم های اقتصادی، همره با عزم راسخ اسرائیل برای حمله - درصورتیکه ضروری باشد - ایران را از رفتن به دنبال تسلیحات اتمی باز می دارد. ژنرال گانتز گفت «من فکر نمی کنم [علی خامنه ای رهبر ارشد] بخواهد اقدامی دور از انتظار انجام دهد. بنظرمن کادر رهبری ایران را افرادی بسیار حسابگر و منطقی تشکیلمی دهند».
ژنرال گانتز در عین حال هشدار داد که اسرائیل به آماده سازی خود برای انجام اقدام نظامی - در صورتیکه ضروری باشد - ادامه می دهد.
ژنرال گانترز گفت «ما به گونه ای عملی خود را برای چنین اقدامی آماده نگاه می داریم. به عنوان یک فرد ارتشی این شغل و وظیفه من است».
ژنرال گانتز گفت امسال سالی مهم و حساس برای نتیجه گیری در این باره است که آیا ایران تصمیم می گیرد گام های نهائی و لازم برای تولید بمب اتمی را بردارد یا نه.
ژنرال گانتز گفت «ما در مرحله ای هستیم که باید اتفاقی رخ دهد: یا ایران برنامه تسلیحات اتمی اش را بر پایه هائی غیرنظامی استوار می کند، و یا دنیا، و احتمالا ما نیز، مجبور می شویم اقدامی انجام دهیم. ما به مرحله پایانی چنین بحث هائی بیشتر نزدیک هستیم تا مراحل میانی آن».
این اظهار نظرهای ژنرال گانتز با اظهارات حادتر بنجامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مغایرت دارد، که روز سه شنبه در مصاحبه ای با سی ان ان شکایت از آن داشت که تحریم های بین المللی رفتار ایران را عوض نکرده است.
آقای نتانیاهو در مصاحبه با این شکبه تلویزیونی گفت ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد، که گامی عمده و اصلی در مسیر منتهی به تولید بمب اتمی است.
آقای نتانیاهو گفت «تحریم ها قطعا به اقتصاد ایران نیش هائی گزنده زده است، اما تاکنون نتوانسته است برنامه ایران را ذره ای عوض، ویا حتی به وقفه بیاندازد.
آقای نتانیوهو گفت «چرخیدن سانتریفیوژها همین حال هم که ما صحبت می کنیم ادامه دارد. تحریم ها اگر قرار است کارآئی داشته باشند، بهتر است این کارائی خود را به سرعت نشان دهند.
اسرائیل و بخش عمده ای از غرب معتقدند ایران سعی به تولید بمب اتمی دارد، اما در مورد چگونگی مقابله با مسئله اختلاف نظر هائی وجود دارد. آمریکا و قدرت های عمده دیگر ضمن وضع یک رشته تحریم های اقتصادی علیه تهران باب تماس و گفتگو با ایران را هم باز گذاشته اند.
آقای نتانیاهو به نتیجه بخشی مذاکرات مشکوک است و می گوید ایران فقط دنبال وقت کشی است و می خواهد با استفاده از چنین فرصتی برنامه تسلیحاتی خود را پیش ببرد. اودر عین حال برآماده بودن اسرائیل برای حمله به تاسیسات اتمی ایران تاکید می کند.
اسرائیل یک ایران مسلح به تسلیحات اتمی را تهدیدی علیه موجودیت خود می داند. اما مقامات تاکید می کنند که برنامه اتمی شان صرفا برای مقاصدی صلح آمیز است.
آقای نتاینیاهو با کنایه این ادعا رارد می کند. او با اشاره به برنامه ایران در مورد توسعه و تکمیل توانائی های موشکی برای پرتاب بمب اتمی به روی اسرائیل، خواست های مکرر رهبران ایران برای نابود سازی اسرائیل، و قرار دادن تاسیسات اتمی ایران در سنگرهائی زیر زمینی می پرسد چرا هیچ کس نمی تواند این موارد را جدی بگیرد.