۱۳۹۰ بهمن ۹, یکشنبه

نمایندگان از گفته‌های وزیران درباره کنترل بازار سکه و ارز «قانع نشدند»


پس از لغو جلسه مشترک دیروز مجلس و دولت، امروز مسئولان اقتصادی دولت در جلسه‌ای غیرعلنی گزارشی از عملکرد خود برای کنترل بازار سکه و ارز ارائه کردند، اما بنا بر گزارش‌ها نمایندگان مجلس با اشار به اینکه آن‌ها «حرف جدیدی نداشتند»، گفتند از اظهارات مسئولان «قانع نشدند».
به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی امروز نهم بهمن ماه پس از این جلسه گفت که اظهارات مسئولان دولت، حرف‌هایی بود که پیش‌تر از رسانه‌ها اعلام کرده بودند و نکته ویژه‌ای نداشت.
حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون اصل ۴۴، نیز این اظهارات را «شرح ماوقع و مشکلات موجود» توصیف کرد و گفت آن‌ها به این سوال که چرا این شرایط پیش‌بینی نشده بود، پاسخی ندادند.
به گفته فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ نیز، مسئولان دولتی در این جلسه برخی جریان‌ها و رسانه‌ها را مقصر ایجاد بحران در بازار سکه و ارز اعلام کردند و به نوعی خودشان را تبرئه کردند.
همچنین محمدرضا خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته است که از توضیحات مسئولان دولتی قانع نشده و این جلسه برای او مفید نبوده است.
بنا بر گزارش‌ها در جلسه غیرعلنی امروز، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، محمود بهمنی، مدیرکل بانک مرکزی، و مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گزارشی از نحوه عملکرد دولت در بازار سکه و ارز ارائه کرده‌اند.
شمس‌الدین حسینی در حاشیه جلسه غیرعلنی مشترک دولت و مجلس بار دیگر گفت که «مشکل بازار سکه و ارز حل شده و جریان این دو بازار کنترل شده پیش می‌رود.»
این درحالی است که امروز تا ساعت سه بعدازظهر دلار آمریکا با بیست تومان افزایش نسبت به دیروز، ۱۸۲۰ تومان معامله شد و نرخ سکه تمام طرح جدید با ۱۵ هزار تومان افزایش نسبت به دیروز، ۸۳۰ هزار تومان افزایش یافت.
با افزایش نرخ‌ سکه و ارز، به نظر می‌رسد که موافقت محمود احمدی‌نژاد با افزایش ۲۱ درصدی سود سپرده‌های بانکی، اعلام تک‌نرخی دلار با قیمت ۱۲۲۶ تومان و ادامه پیش‌فروش سکه هنوز به بازار ثبات نبخشیده است.
وزیر اقتصاد شب گذشته نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بار دیگر گفت «فضاسازی رسانه‌ای افراد را به نگهداری ارز تشویق کرده و تقاضای کاذبی در بازار ایجاد کرده است».
او با اشاره به اینکه قبول دارد دولت «باید سریع‌تر به این موضوع وارد» می‌شد، افزود «وقتی یک سایت دارای نفع، خبرهای کذب بازار سکه و ارز را منتشر کرد، خبرگزاری رسمی نباید به آن دامن بزند».
حسینی به عنوان خزانه‌دار دولت اعلام کرد که کسری بودجه «بی‌معنی» است و از این پس با ثبت رسمی سفارش ارز، نقل و انتقال ارز دیگر به صورت فیزیکی موضوعیت ندارد و دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود.
از طرف دیگر، امروز محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد نیز گفته است که خبرگزاری‌ها بر التهاب بازار سکه و ارز افزودند و اکنون نیز، «دولت برای مهار بازار برنامه دارد اما اگر چند مسئول دولتی درباره آن توضیح دهند، دوباره وضع به هم می‌ریزد.»
پیش از نیز، دو نماینده مجلس اظهارات وزیر اقتصاد را فرافکنی دانسته و گفته بودند این ادعا «عذر بد‌تر از گناه» است و «ر‌ها کردن مردم و بازکردن راه شایعات و بعد فرافکنی و انداختن گناه آشفتگی بازار به گردن رسانه‌ها» مسئولیت مسئولان را رفع نمی‌کند.
امروز احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس مسئولان دولتی را به «بی‌کفایتی» در مدیریت کشور متهم کرد و هشدار داد که ارزش پول ملی رو به کاهش است.
این نماینده اصولگرای منتقد دولت، حجم نقدینگی در دوران محمود احمدی‌نژاد را نزدیک به پنج برابر بیشتر از دولت پیشین و بر اثر توزیع «یارانه‌های نقدی» میان مردم دانسته و نوشته است که حجم زیادی از نقدینگی متوجه بازار ارز و سکه شده است.
به گفته توکلی، بخشی از این آشفتگی معلول تحریم‌ها است و با سیاست‌های پولی نمی‌توان همه مشکل را حل کرد اما با عزل و نصب «شوک‌آور و اطمینان‌بخش» مسئولان می‌توان بخشی از اعتماد از دست رفته مردم و بازار را بازگرداند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر