۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه


آدونیس: با دموکراسی اسلام‌گرایان مخالفم

image

آدونیس، مهم‌ترین شاعر زنده عرب، که اصالتا سوری است، در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است که انقلاب‌های کشورهای عربی نباید رنگ و بوی اسلامی داشته باشند و اگر بنا باشد از راه دموکراسی اسلام‌گرایان به قدرت برسند او به مخالفت با این دموکراسی بر خواهد خاست.
علی احمد سعید، مشهور به آدونیس، شاعر و منتقد ادبی سوری است که به تازگی با روزنامه گاردین چاپ لندن گفت‌وگو کرده است.
وی در این گفت‌وگو نسبت به تحولات جاری‌ در کشورش ابراز نگرانی کرده است.
آدونیس گفته است: «انقلاب‌ها نباید رنگ و بوی اسلام‌گرایی داشته باشند و اگر بنا باشد از راه دموکراسی اسلام‌گرایان به قدرت برسند من به مخالفت با این دموکراسی بر خواهم خاست.»
وی ادامه داده است: «اپوزسیونی که تحمل نقد نداشته باشد در نهایت مجددا دیکتاتوری را باز می‌آفریند و بار دیگر کشتار به راه می‌اندازد. آن‌چه اکنون عده‌ای از مخالفان بر زبان می‌آورند به این دلیل است که گرد اندیشه خودمحوری می‌گردند. متاسفانه همه سنت ما مبتنی بر خودمحوری است و تا زمانی که چنین ذهنیتی در ما وجود داشته باشد نمی‌توان به دموکراسی رسید. چرا که دموکراسی مبتنی بر درک دیگران است و کسی نمی‌تواند بگوید من حقیقت را می‌دانم و در اختیار دارم و کسی غیر از من آن را نمی‌داند.»
آدونیس به گفته خودش از سال ۱۹۶۵ سوریه را ترک کرده و از آن موقع تا کنون که بیش از ۵۰ سال می‌گذرد، با حکومت درگیر بوده‌ است. وی گفته است: «من تا کنون نه با رئیس جمهوری فعلی و نه با پدرش دیدار نداشته‌ام. من از کسانی بودم که از همان روز نخست به انتقاد از حزب بعث برخواستم چرا که مخالف هر گونه ایدئولوژی یک‌جانبه‌گرایانه هستم.»
آدونیس پیشتر نیز به انقلابیون کشورش گفته بود که برای رسیدن به دموکراسی حقوق اقلیت‌ها و زنان را مد نظر داشته باشند.
نام این شاعر بزرگ عرب تاکنون چندین بار به عنوان نامزد جایزه ادبی نوبل مطرح شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر