۱۳۹۰ بهمن ۵, چهارشنبه

افزایش نرخ سود بانکی عطش ارز و سکه در ایران را کاهش داد

شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت، روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه در حاشیه جلسه هیات دولت، از موافقت محمود احمدی نژاد با مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده بانکی در حد ۲۱ درصد خبر داد.
این در حالی است که به گزارش بانک مرکزی جمهوی اسلامی ایران، قیمت انواع مواد غذایی در یک سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.
احمد علوی، کارشناس اقتصاد مالی و استاد دانشگاه در سوئد، با تاکید بر این که «افزایش نرخ سود سپرده اقدامی مناسب است ولی کافی نیست» به صدای آمریکا گفت، «اقتصاد ایران به جز افزایش نرخ بهره به اصلاح سایر متغیرهای اقتصادی و به خصوص مالی نیاز دارد.
افزایش نرخ سود سپرده به ۲۱ درصد هر چند لازم است، اما باید بیش از این میزان، و هم گام با تورم واقعی باشدکه بتواند نقدینگی سرگردان در بازار را که به سمت سکه و ارز می رود جذب نظام بانکی کند. افزایش بهره بانکی اگر ترکیب نشود با سایر اقدامات لازم در زمینه تجارت خارجی، و یا اقداماتی که می بایست برای کمک به تولید کنندگان و صنایع داخلی انجام شود؛ موثر نخواهد بود.»
خبرگزاری های رسمی ایران بعد از ظهر روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه، از کاهش قیمت دلار و سکه خبر دادند، و آن را به «افزایش نرخ سود بانکی» نسبت دادند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) دلار حدود ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت تهران به ۲۱۰۰ تومان رسید، که نشان از ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته دارد.
خبرگزاری مهر نیز قیمت سکه تمام طرح جدید را ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد که افتی ۲۵۰ تومانی در یک روز است.
در عناوین همین خبرگزاری ها از «سقوط قیمت سکه و دلار در بازار تهران» و یا «حباب سکه فرو ریخت» استفاده شده است.
احمد علوی، با اشاره به این موضوع که «قیمت ارز و کالاهای سرمایه ای در نوسانات خود تابع یک قاعده معین نیستند که بشود از پیش آن را پیش بینی کرد» به صدای آمریکا گفت، «عوامل بنیادی، روانی، اطلاعاتی، کوتاه مدت و بلند مدت در نوسانات قیمتی موثر است. از این رو نه با افزایش آن در یک روز می شود گفت که افزایش حبابی است نه با کاهش در یک روز می شود گفت که حباب فرو ریخته است. این گرایش های اقتصادی است که تعیین می کند. با وجود کاهش نرخ دلار و سکه، در ساختار اقتصادی ایران و در بخش واقعی اقتصاد تغییری انجام نشده است مگر این که بپذیریم که یک متغیرهای برای کوتاه مدت تغییر کرده است. این که بعد چه می شود بستگی به عوامل بلند مدت و کوتاه مدت ساختاری و مالی دارد. از این رو وضعیت وجود نشان نمی دهد که کاهش قیمت سکه و ارز پایدار باشد.»
کاهش نسبتی قیمت ارز و سکه در ایران سبب آن نشده است که دولت از لبه تیز انتقادات در امان بماند.
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، که روز دوشنبه ۳ بهمن ماه به خبرگزاری مهر گفته بود، حیثیت اقتصادی دولت با نوسانات شدید ارز و سکه در ایران به باد رفته است، روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با تأکید براینکه ضعف مدیریت دولت و بانک مرکزی عامل اصلی التهابات اخیر بازار ارز و سکه است، گفت، «اخباری به ما رسیده که دلالان دولت و بانک مرکزی برای کسب سود وارد بازار شده‌اند.»
عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) گفت، «بی‌قانونی‌دولت ۴ ماهه خزانه را خالی و قیمت طلا و ارز را ۲ برابر کرد.»
شاید از این رو است که عبدالرضا ترابی، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، پیش از ظهر روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت نابسامانی و آشفتگی اقتصادی موجود در جامعه را «در طول تاریخ ایران بی‌سابقه» دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر