لئون پانه تا، وزیر دفاع ایالات متحده می گوید تحلیلگران معتقدند که اگر ایران تصمیم بگیرد سلاح اتمی بسازد می تواند در مدت زمان حدود یک سال این کار را انجام بدهد.

پانه تا در مصاحبه ای با برنامه «شصت دقیقه» شبکه تلویزیونی «سی بی اس» گفت ایران حدوداً دو تا سه سال وقت نیاز دارد که موشک و یا دیگر تجهیزاتی را تولید کند که سلاح (اتمی) را به هدف مورد نظر خود برساند.

اظهارنظر آقای پانه تا در حالی مطرح شده که هیأتی از بازرسان «آژانس بین المللی انرژی اتمی» سازمان ملل متحد برای بازدید از تاسیسات اتمی ایران به این کشور سفر کرده اند.

پانه تا تصریح کرد که ایالات متحده نمی خواهد ایران سلاح اتمی بسازد و این اقدام ایران را «خط قرمزی» برای ایالات متحده و اسراییل خواند.

او گفت: «اگر ما اطلاعاتی بدست بیاوریم که نشان دهد ایران در حال توسعه و ساخت یک سلاح اتمی است، آنگاه برای توقف آنها هر قدمی که لازم باشد را برخواهیم داشت.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران هر گونه تلاش برای ساخت سلاح اتمی را انکار کرده اند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران درباره ماموریت بازرسان آژانس که تا روز ۱۱ بهمن ادامه خواهد داشت، «ابراز امیدواری» کرده است.

صالحی افزوده است: «مسلماً منظور من این نیست که معجزه ای رخ خواهد داد، اما می دانید که هر سفر طولانی با اولین قدم آغاز خواهد شد.»

او گفت که بازرسان اجازه خواهند داشت تا در طی سفر خود در ایران از هر تاسیساتی که بخواهند، دیدن کنند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران روز ۹ بهمن گفت بازدید «آژانس بین المللی انرژی اتمی» «آزمایشی» برای آژانس است. وی افزود که اگر «آژانس بین المللی انرژی اتمی» حرفه ای عمل کند و «ابزاری در دست کشورهای غربی نباشد»، ایران با این سازمان همکاری خواهد کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده هفته پیش در سخنرانی سالانه خود در مورد برنامه های اتمی ایران به تهران هشدار داد و گفت «تردیدی وجود ندارد که آمریکا مصمم است تا از دستیابی ایران به یک سلاح اتمی پیشگیری کند و من برای دستیابی به این هدف هیچ گزینه ای را نادیده نخواهم گرفت».

پیش نویس تحلیل «موسسه علوم و امنیت بین المللی» که در روزنامه گاردین منتشر شد، پیش بینی کرده است که اسراییل برای توقف برنامه های اتمی ایران در سال ۲۰۱۲ به این کشور حمله خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که «تا زمانی که ظرفیت اورانیوم غنی شده ایران در سطح کنونی باقی بماند، ساخت بمب اتمی توسط ایران نامحتمل خواهد بود».