۱۳۹۰ بهمن ۱۱, سه‌شنبه

احمدی‌نژاد پس از دو ماه تاخیر، بودجه ۹۱ را فردا به مجلس می‌برد

بودجه ۹۱
محمود احمدی‌نژاد پس از نزدیک به دو ماه تاخیر، چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه به صحن علنی مجلس می‌رود تا لایحه بودجه ۹۱ را برای رسیدگی و طی مراحل قانونی به هیئت رئیس مجلس تحویل دهد.به گفته حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس، رئیس جمهوری ایران در جلسه علنی فردای پارلمان حاضر می‌شود تا لایحه بودجه ۹۱ را برای رسیدگی و طی مراحل قانونی تحویل هیئت رئیس مجلس دهد.
در همین حال محمدرضا باهنر، نائب رئیس اول مجلس نیز تقدیم تاخیردار لایحه بودجه۹۱ توسط رئیس‌جمهوری را تایید کرد.
پیش‌تر مجلس ایران اواخر آبان در نامه‌ای به دولت احمدی‌نژاد، خواسته بود که بودجه سال ۹۱ را در مهلت قانونی ارائه کند اما با وجود وعده محمود احمدی‌نژاد مبنی بر ارائه آن در زمان قانونی، این اتفاق نیافتاد.
این درحالی است که بر اساس ماده ۲۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل ایران را حداکثر تا ۱۵ آذر هر سال به مجلس ارائه کند.
روز ۲۰‌ام آذر ماه و با گذشت چند روز از پایان مهلت قانونی دولت برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۱ به مجلس، کلیات این لایحه در هیئت‎دولت به تصویب رسید.
یکی از نگرانی‌های نمایندگان مجلس نبود وقت کافی برای بررسی لایحه بودجه سال آینده است، زیرا از آنجا که نمایندگان مجلس درگیر کارهای تبلیغاتی انتخابات نهم مجلس هستند و مجلس از نیمه‌دوم بهمن جلسه علنی ندارد، نمایندگان برای بررسی لایحه بودجه به ۵۰ روز زمان نیاز دارند.
پیشتر سبحانی‌نیا با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۱ گفته بود که با وجود این تاخیر، دولت نباید انتظار داشته باشد که بودجه بدون تغییر تصویب شود».
دولت محمود احمدی‌نژاد طی شش سال گذشته برای ارائه بودجه سال بعد به مجلس بین ۳۰ تا ۷۵ روز تاخیر داشته؛ موضوعی که هر بار نگرانی و تذکر شماری از نمایندگان را به دنبال داشته است.
بودجه سال ۹۰ نیز با ۷۵ روز تاخیر به مجلس فرستاده شد؛ در پی این تاخیر برای اولین‌بار در تاریخ بودجه‌نویسی ایران، مجلس بودجه را به شکل چند دوازدهم تصویب کرد که از نظر نائب‌رئیس مجلس امری نامطلوب بود.
بودجه ایران که به صورت سالانه تدوین می‌شود، ابتدا به وسیله دولت تنظیم و سپس پس از بررسی توسط مجلس به تصویب می‌رسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر