۱۳۹۰ بهمن ۹, یکشنبه

بن‌بست‌های خامنه‌ای در برابر غرب از نگاه‌ گنجی

image

اکبر گنجی در برنامه این هفته راه به موضوع دعواهای جمهوری اسلامی با دنیای غرب پرداخت و به راه حل‌هایی که در مقابل جمهوری اسلامی و سید علی‌ خامنه‌ای قرار دارد. گنجی نتیجه می‌گیرد که رهبری نظام مجبور است به طور همزمان نزاع با دولت‌های غربی و نزاع با احمدی‌نژاد بپردازد که این امری بسیار دشوار است و این عامل تداوم وضعیت فعلی است که باعث می‌شود شرایط روز به روز بدتر شود.

گنجی در این برنامه به بررسی راه‌های مختلف پیش‌روی رهبری جمهوری اسلامی پرداخته است:

اولین راه حل سازش با دولت های غربی در مورد طرح اتمی ایران بود. گنجی چندین دلیل ذکر کرد که چرا خامنه‌ای نمی‌تواند با دنیای غرب سازشی صورت دهد. از میان همه آن دلایل، این مسأله مهم بود که خامنه‌ای فکر می‌کند که دولت‌های غربی به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی هستند و سازش در موضوع هسته‌ای نیز آنان را از طرح سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی باز نخواهد داشت. کما این که سازش‌های قبلی نتیجه بخش نبوده است. تنها جایی که خامنه‌ای می تواتند بایستد و مدعی دفاع از حق مردم ایران و ساختن اجماع ملی باشد، همین جاست...
 
دومین راه حل، ایستادن مظلومانه در برابر دولت‌های غربی است. او گفت که سازشی صورت نمی‌گیرد، تحریم‌ها ادامه یافته و افزایش خواهند یافت، اما گفت و گوهای هسته‌ای ادامه داشته، ارتباط با آژانس ادامه می یابد، بازرسی‌ها صورت می‌گیرد، و خامنه‌ای می گوید که برنامه‌اش صلح آمیز است و هیچ مدرکی دال بر استفاده‌ی نظامی وجود نداشته و پیدا نخواهد شد. مظلومیت برای این است که آثار تحریم‌های اقتصادی و یک بام و دو هوایی دولت‌های غربی را به نمایش خواهند گذارد. اگر هدف دولت‌های غربی واقعاً سرنگونی جمهوری اسلامی باشد و تحریم‌های اقتصادی موجب عقب نشینی یا تغییر رفتار نشود، در آن صورت حمله نظامی به ایران صورت خواهد گرفت.
 
سومین راه حل ، ایستادن تهاجمی است. در این راه حل به جای آن که خامنه ای منتظر حمله‌های مداوم دولت‌های غربی باشد، فعالانه حمله خواهد کرد. طرح‌هایی چون حمله به سفارت بریتانیا و بستن آن، قطع فروش نفت به اروپا، بستن تنگه هرمز، ترور متقابل و مسائلی از این قبیل. این راه حل پای دولت آمریکا و دیگر دولت‌های غربی را به جنگ با ایران خواهد کشاند. این راه حل دیوانه‌وار است و بعید است فعلا خامنه‌ای دست به چنین اقدامی بزند. اما عملیات موردی طرفین ادامه خواهد یافت.
 
چهارمین راه حل، پذیرش دموکراسی است. آزادی کلیه زندانیان سیاسی، آزادی احزاب، آزادی تجمعات، انتخابات آزاد. به وجود آمدن دولتی دموکراتیک این فرصت را به ایران می‌دهد که دولتی قدرتمند که محصول آرا و رضایت مرم ایران است، وارد گفت و گوی با جهان غرب شود. با دولت آمریکا رابطه برقرار کند. نشان دهد که ایران محتاج بمب اتمی نیست اما کل منطقه خاورمیانه باید از سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی پاک‌سازی شود. رژیم قدرتمند، رژیم دموکراتیک است که می‌تواند امنیت ملی و منافع ملی ایران را در مذاکرات تأمین کند و آزادی را برای مردم ایران به ارمغان آورد. بر اساس رفتار نظام در سال‌های اخیر، نمی‌توان انتظار پذیرش دموکراسی را از رهبری نظام داشت.
پنجمین مسأله، جنگ قدرت میان جناح‌های مختلف رژیم است. در این جنگ واقعی، طرفین یکدیگر را به همکاری با آمریکا و خیانت به کشور متهم می کنند. گنجی نتیجه گرفت که خامنه ای مجبور است به طور همزمان نزاع با دولت‌های غربی و نزاع با احمدی‌نژاد و باندش بپردازد که این امری بسیار دشوار است. به همین دلیل وضعیت فعلی ادامه یافته و شرایط روز به روز بدتر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر