محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران می گوید دولت او با مذاکره با قدرت های غربی در باره برنامه اتمی مخالف نیست، اما همچنین می خواهد آنها آنچه را او رفتار «زشت» نسبت به ایران نامید تغییر دهند.
احمدی نژاد روز پنجشنبه در جمع کارکنان معدن مس سرچشمه و در حاشیه گشایش چند طرح بزرگ صنعتی، با اشاره به این که تحریم ها جلوی پیشرفت های ملت ایران را نمی گیرد، غرب را به ایجاد موانع برای مذاکرات متهم کرد. ایران و شش قدرت جهانی آخرین دور مذاکرات اتمی را یک سال پیش انجام دادند، و از آن هنگام قادر نشده اند در باره شرایط تجدید مذاکرات به توافق برسند.
اتحادیه اروپا بعنوان بخشی از کمپین غرب برای وادار ساختن ایران به متوقف کردن فعالیت های اتمی حساس، ممنوعیت مرحله ای واردت نفت از ایران را تصویب کرده است.
رییس جمهوری اسلامی ایران تحریم های اتحادیه اروپا را بی اثر نامید و گفت آنها بجای ایران به اتحادیه اروپا صدمه خواهند زد.
خبرگزاری رویترز می گوید یک نهاد پژوهشی معتبر آمریکا بر این باور است که احتمال نمی رود ایران بدلیل محدودیت توانایی تولید اورانیوم با غنای بالا، در ساختن اسلحه اتمی شتاب کند. اندیشکده علوم و امنیت بین المللی در گزارشی می گوید انتظار ندارد ایران تا زمانی که توانایی ساختن «سریع و پنهانی» اورانیوم قابل استفاده در ساختن اسلحه را بدست آورد، در این زمینه تصمیم بگیرد.
پیشتر چین گفت اقدام اتحادیه اروپا در ممنوع ساختن واردت نفت از ایران، پاسخی «سازنده» به برنامه مطنون تسلیحات اتمی ایران نیست.
پکن متحد اصلی جمهوری اسلامی ایران و خریدار عمده نفت است. ون جیابائو نخست وزیر روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در دوحه، پایتخت قطر، از خرید نفت از ایران دفاع کرد.
چین می گوید با برنامه تهران برای تولید تسلیحات اتمی «بشدت مخالف است»، اما از تحریم های سخت تر آمریکا انتقاد کرده است، و می گوید آنها به افزایش تنش و بالا رفتن قیمت های جهانی نفت منجر خواهد شد.
ایران تهدید کرده است در پاسخ به تحریم ها تنگه هرمز را خواهد بست.