بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در جريان اعلام برنامه دور دوم مسئوليت خود در سازمان، به مردم مصر تبريک گفت، به دولت سوريه هشدار داد تا هر چه زودتر به خشونتها پايان دهد و از رهبران ايران خواست برای اثبات بی خطر بودن فعاليتهای غنی سازی شان با آژانس بين المللی انرژی اتمی همه جانبه همکاری کنند.
مصر، سوريه و ايران در فهرست مسائلی قرار داشتند که بان کی مون در نخستين سخنرانی مطبوعاتی دور دوم مسئوليت خود در سازمان ملل به آنها اشاره کرد.
آقای بان روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک سه پيام عمده برای اين سه کشور داشت.
وی در خصوص وضعيت مصر، تلاش رهبران فعلی اين کشور را در راستای تحقق گذار مسالمت آميز کشور به دموکراسی ستود. ، دبير کل سازمان ملل متحد گفت: وقايع ميدان تحرير، امروز يکساله شد. من در اين روز بزرگ به سهم خود به مردم مصر برای گذار مسالمت آميز به دموکراسی و عزم راسخ و پيگيرشان در ايجاد تغيير تبريک می گويم. روز سه شنبه، ژنرال طنطاوی بخشی از مقررات مربوط به وضعيت فوق العاده در کشور را لغو کرد. من توصيه می کنم مقامهای مصر به تلاشهايشان برای انتقال سريع قدرت به يک دولت غيرنظامی ادامه دهند، در راستای احترام به موازين حقوق بشر، زندانيان سياسی را آزاد کنند و روند انجام اصلاحات را تسريع بخشند.
دبير کل سازمان ملل متحد در پيامی از دولت سوريه خواست، خشونتها بی درنگ پايان گيرد و افزود: بسيار خوشحالم که اتحاديه عرب، شيوه سياسی را برای رفع بحران سوريه انتخاب کرده و از اقدامات شورای امنيت سازمان ملل متحد حمايت می کند. من نيز به نوبه خود سعی می کنم از نزديک و با دقت در جريان اوضاع سوريه باشم. اما موضع هميشگی من همواره اين بوده است که همه اشکال خشونت برای صيانت از حقوق و زندگی انسانها بايد متوقف شود. رهبر کشور هميشه بايد با دقت حرفهای مردم کشور خود را بشنود و مصممانه در صدد اصلاح اوضاع کشور برآيد.
دبير کل سازمان ملل متحد در مورد ايران، بيش از هر چيز مجدداً در زمينه فعاليتهای اتمی تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: من بارها به رهبران ايران، يا بطور مستقيم، يا از طريق بيانيه های علنی گفته ام که وظيفه آنهاست که ثابت کنند اهداف برنامه اتمی شان صرفاً جنبه غيرنظامی دارد. من نگران هستم که جديدترين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد، برنامه اتمی ايران به نوعی ابعاد نظامی دارد؛ رهبران ايران بايد ثابت کنند که غير از اين است و با آژانس همکاری کنند. برای رفع اين مشکل هيچ گزينه ديگری غير از يک گزينه مسالمت آميز، وجود ندارد.
برنامه پنج سال دوم دبير کلی آقای بان در سازمان ملل متحد شامل رسيدگی به مسائل موجود، جلوگيری از شيوع و گسترش امراض، جلوگيری از بروز درگيری و جنگ، و هدايت جهان در مسير يک پيشرفت با دوام است.