۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

بازگشت دلار به مدار گرانی : دلار ۱۸۸۰ تومان

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه، نرخ تک نرخی شده ۲۱ ارز خارجی را تعیین کرد. مطابق اعلام بانک مرکزی نرخ دلار آمریکا، هم چنان به قیمت ۱۲۲۶ تومان ثابت مانده است.
هر چند خبرگزاری مهر، در گزارشی که پیش از ظهر روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه منتشر شد، اعلام کرد، «بانک مرکزی سه روز است که نرخ دلار را ۱۲۲۶ تومان بر روی سایت خود درج کرده است، گرچه صرافی ها هم نرخ مصوب بانک مرکزی را بر روی تابلوهای خود درج کرده اند و نرخ فروش دلار را ۱۲۳۸ تومان و نرخ خرید را ۱۲۲۶ تومان اعلام می کنند اما از فروش ارز به این نرخ خودداری می کنند.»
به گزارش همین خبرگزاری «اکثر صرافی های بازار ارز تهران با نصب برچسب هایی اعلام کرده اند که خرید و فروش ارز نداریم، جالب اینکه این صرافی ها با مجوز رسمی بانک مرکزی فعالیت می کنند. این صرافی ها برای امتناع از خرید و فروش ارز به نرخ مصوب دلایل خود را ارائه و عنوان می کنند که دلار به نرخ دولتی دریافت نکرده ایم.»
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه هفته گذشته، از تک نرخی شدن نرخ ارز ظرف تنها ۴۸ ساعت خبر داد و روز پنج شنبه ۶ بهمن ماه نرخ ۱۲۲۶ تومان را به عنوان نرخ رسمی و تنها نرخی که باید فروخته شود، اعلام کرده است.
هر چند خبرگزاری رسمی در ایران، ساعت ۲ بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه، نرخ دلار را ۱۸۵۰ تا ۱۸۸۰ تومان اعلام کرد، برخی از گزارش های از منابع غیر رسمی نیز نرخ دلار را در مناطق مرزی ایران ۱۸۹۰ تومان اعلام کردند.
این در حالی است که روز یک شنبه ۹ بهمن ماه قیمت دلار ۱۸۳۰ تومان بود.
رضا تقی زاده، کارشناس مسائل ایران و استاد دانشگاه در اسکاتلند، با تاکید بر این موضوع که بی اعتنایی بازار به نرخ دستوری طبیعی است، به صدای آمریکا گفت، «دولت هدفش یک نرخی کردن ارز دولتی در بازار آزاد نیست بلکه در عمل ارزهای را که به بهانه های مختلف در داخل کشور و از طرف دولت فروخته می شد حالا ظاهرا نرخ هایش در جهت افزایش قیمت ارز هماهنگ شده است. بانک مرکزی سه ماه گذشته اعلام کرد با افزایش قیمت دلار دولتی خواسته از بازار جلو بزند و تلاطم بازار ارز را کنترل کند ولی بازار بلافاصله عکس العمل نشان داد و قیمت ارز بالا رفت، دولت با شعار کنترل بازار داخل این ماجرا شد و این مسئله آغاز کننده بحرانی شد که ابعاد آن در حال حاضر اقتصاد ایران را کاملا در خودش گرفته است.هر چند هنوز هم وزیر اقتصاد و مسئول بانک مرکزی و دیگر مسئولین پولی و اقتصادی کشور آن را به شوخی گرفته اند و ظاهرا متوجه عواقب ادامه وضعیت موجود برای اقتصاد کشور نیستند. بعضی از نمانیدگان مجلس و برخی رسانه ها دولت را متهم به خیانت کرده اند، به نظر می آید دولت در بی برنامه گی مطلق و نداشتن برنامه اقتصادی منسجم به سر می برد و از این جهت در نتیجه اعمال تحریم ها، در کنار اقدامات نا به سامان و خلاف قاعده دولت وضعیت اقتصادی ایران به شرایط خطرناک کنونی رسیده است.»
روزنامه های ایران روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه، عناوین صفحه اول خود را به جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با تیم اقتصادی دولت اختصاص داده اند. جلسه ای که روزنامه تهران امروز در موردش نوشته است، «توضیحات ارزی دولت مجلس را قانع نکرد» روزنامه شرق نیز عنوان اصلی صفحه اول خود را، به همین موضوع اختصاص داده و آن را به «سه ساعت توجیه و اعتراض» تشبیه کرده است.
حمید رضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه، به خبرگزاری مهر گفت، «در این جلسه نکته ویژه ای گفته نشد و مسئولان دولتی حرف جدیدی نداشتند. حرف ها همان حرف هایی است که در حد مطبوعات مطرح شده است.»
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت، در حاشیه جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی بازار ارز و طلا تاکید کرد که مشکل بازار سکه و ارز حل شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت در این زمینه گفت، «هم اکنون مشکل بازار سکه و ارز حل شده و جریان این دو بازار کنترل شده پیش می رود.»
هر چند محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز، در گفت و گوی که در شماره روز یک شنبه ۹ بهمن ماه روزنامه کیهان منتشر شد، گفت، «قیمت سکه و حتی ارز بصورت روانی بالا و پایین می رود.»
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی بازار ارز و طلا گفت، «تعيين قيمت سکه و ارز به صورت دستوري نخواهد بود، بلکه بانک مرکزي سکه و ارز را با قيمت جهاني مي‌فروشد و بازار نيز مجبور است خود را با اين مسئله تطبيق دهد، از اين رو کساني که در بازار آزاد اقدام به خريد خارج از چارچوب تعيين شده مي‌کنند، قطعاً ضرر خواهند کرد.»
رضا تقی زاده، با تاکید بر این موضوع که اظهارات وزیر اقتصاد با رئیس کل بانک مرکزی در تضاد با یکدیگر است به صدای آمریکا گفت، «طرز تقکر وزیر اقتصاد و مسئول بانک مرکزی در تفاوت فاحش با یکدیگر است.
مقایسه تحولات و نوسانات قیمت دلار و طلا در ایران ربطی به بازار جهانی ندارد. در دو سال گذشته شاید تا حدودی این موضوع قابل مشاهده بود ولی در سه ماه گذشته تمام تصمیماتی که دولت برای کنترل بازار و نرخ گذاری گرفته، اثر منفی داشته است. این نشان می دهد که ریشه اصلی نوسانات قیمت دلار و سکه در بازارهای جهانی نیست بلکه عامل اصلی نداشتن اطمینان به فردا اقتصادی ایران است و نداشتن اطمینان به پول ملی.»
در همین حال علی مطهری، عضو کمیسیون اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) با تاکید بر اینکه محمود احمدی نژاد، باید درباره نوسانات نرخ ارز و سکه مورد سئوال قرار بگیرد، گفت، «آنچه که قطعی است، این است که التهاب در بازار سکه و ارز نتیجه ضعف مدیریت مدیران اقتصادی کشور بوده است.»
کارشناسان از جمله رضا تقی زاده، پاسخ احتمالی محمود احمدی نژاد در جلوگیری از روند سقوط ریال را بی نتیجه می دانند.
زیرا ریشه این موضوع را در تشدید تحریم ها و بخصوص از زمانی می دانند که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر