۱۳۹۰ بهمن ۹, یکشنبه

هشدار فرح پهلوی نسبت به فروش پنهانی تابلوهای نفیس ایران توسط جمهوری اسلامی

image

فرح پهلوی که بنیان‌گذار بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری ایران امروز است، نسبت به فروش پنهانی تابلوهای نفیس موزه‌های ایران به موزه‌های خارجی توسط جمهوری اسلامی اظهار نگرانی کرده است. این نگرانی همواره وجود دارد که جمهوری اسلامی در مواقع بحران اقتصادی دست به فروش این آثار بزند، به عنوان نمونه یکی از این تابلوها که اثر جکسون پولاک است ۱۱۰ میلیون دلار قیمت دارد.
فرح پهلوی، همسر آخرین شاه ایران که در ساخت و تجهیز بسیاری از مراکز فرهنگی و موزه‌های هنری ایران نظیر موزه هنرهای معاصر تهران نقش مؤثری داشته، در گفت‌وگویی از فروش پنهانی تابلوهای نفیس موزه‌های ایران به خارج از کشور توسط مقامات جمهوری اسلامی خبر داده است.
وی به رادیو زمانه گفته است: «چیزی شنیده‌ام که می‌خواهم در این فرصت به اطلاع مردم برسانم. موزه‌ زوریخ علاقمند شده که یک مقدار تابلوهایی که در موزه‌ هنرهای معاصر تهران هست، آنهایی که در زیرزمین‌هاست و به نمایش نگذاشته‌اند، بیاورد در موزه زوریخ به نمایش بگذارد. ولی من می‌خواستم مردم بدانند که چه تابلوهایی خارج می‌شود. چون همیشه نگران هستم، می‌دانم افرادی هستند که علاقمندند تعویض کنند این آثار را یا خریداری کنند در بیرون. برای اینکه حتی آن اوایل می‌گفتند که مثلاً ما ایرانی‌ها یا شرقی‌ها عقلمان نمی‌رسد که چطور یک تابلوی مثلاً اندی ورهول داریم یا جکسون پولاک.»
گنجینه خارجی موزه هنرهای معاصر تهران یکی از ارزش‌مندترین گنجینه‌های جهان است که به همت فرح پهلوی و با انتخاب آیدین آغداشلو فراهم آمده است.
گردآوری بیش از صد آثر هنری از نقاشان تراز اول جهان، اهمیت این گنجینه را به حدی رسانده است که نام موزه هنرهای معاصر تهران را در بسیاری از کتاب‌های هنری مرجع جهان ثبت کرده است.
به عنوان نمونه یک دانشجوی رشته نقاشی در هر کجای دنیا باید بداند که چه تابلوهایی از نقاشان بزرگ تاریخ بشر در تهران نگهداری می‌شود.
اما پس از انقلاب سال ۵۷، بازدید این تابلوها برای عموم مردم ایران ممنوع اعلام شد.
اکنون این تابلوها در زیرزمین موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و کسی از چند و چون این نگهداری خبری ندارد.
یکی از ارزشمندترین این تابلوها در گنجینه خارجی موزه هنرهای معاصر تهران تابلو «طبیعت بی‌جان» پل گوگن است.
همچنین برخی تابلو جکسون پولاک را ارزشمندترین اثر گنجینه خارجی این موزه می‌دانند و گفته می‌شود که این تابلو ۱۱۰ میلیون دلار قیمت‌ دارد.
همچنین در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران تابلوهایی از هنرمندان ایرانی نظیر سهراب سپهری و کمال‌الملک نیز نگهداری می‌شود.
فرح پهلوی درباره جمع‌آوری این تابلوهای نفیس در کاخ نیاوران که اکنون نیز وجود دارد گفته است: «چند تا تابلو در کاخ نیاوران هست که خوشبختانه هنوز هست. من یادم می‌آید وقتی کسانی می‌خواستند به من هدیه بدهند، می‌گفتم عوض اینکه یک سینی بدهید پر از طلا و جواهر و فیروزه و الماس، یک تابلو بدهید که این هم شد و چند تا تابلو خارجی آنجا داشتیم.»
نگرانی فرح پهلوی از فروش غیرقانونی این آثار توسط جمهوری اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که همواره این ترس و نگرانی از سوی هنرمندان ایرانی نیز ابراز شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر