۱۳۹۰ بهمن ۷, جمعه

وزیر کار و رفاه: برای هدیه یک میلیون تومانی به نوزادها پول نداریم

اینجاست که با عرض پوزش باید گفت:غلط میکنی که غلط اضافی میکنی!

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده است که طرح آتیه مهر نوزادان به دلیل مشکلات قانونی و تامین نشدن اعتبار و منابع آن، در حال حاضر عملی نیست.
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا شیخ الاسلامی امروز ششم بهمن با اشاره به اینکه وزارتخانه‌ او مسئولیتی در قبال اجرای این طرح نداشته، گفت «ما برای اجرای آن داوطلب بودیم.»
رئیس‌جمهوری ایران پنجم مرداد سال گذشته وعده داد که در «طرح ملی تامین آتیه» مبلغ یک میلیون تومان به نوزادان متولد ۱۳۸۹ اعطا و هر سال نیز ۱۰۰ هزار تومان به آن اضافه می‌شود.
محمود احمدی‌نژاد از خانواده‌های ایرانی خواسته بود که «ماهانه حداقل ۲۰ هزار تومان» به این حساب اضافه کنند تا صندوق آتیه به این نوزادن در زمان جوانی ۱۲۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن بدهد.
البته شیخ‌الاسلامی می‌گوید اگر مجلس با تصویب قانون در این زمینه، تامین منابع و اعتبارات لازم برای اجرایی شدن طرح تامین آتیه مهر را مشخص کند، «آماده اجرای آن هستیم.»
پیش‌تر در شهریور ماه، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد که این طرح متوقف شده و حتی شنیده شده که مبلغ یک میلیون تومان واریزشده به حساب نوزادان، از حساب آنان برداشته شده است.
جواد زمانی این طرح را از جمله طرح‌های دولت دهم بر شمرد که «به دور از عقل و منطق» و «فقط برای دلخوش‌کردن مردم و بازی‌گرفتن افکار عمومی» مطرح می‌شوند.
به گفته احمد توکلی، نماینده اصولگرا نیز دولت برای یک میلیون و ۳۴۸ هزار نفری که طی یک سال به دنیا آمده‌اند، باید مبلغی حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کند، در صورتی‌که فقط ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شده است.
با وجود این، در تیر امسال و با گذشت نزدیک به یک سال از وعده اعطای یک میلیون تومان به نوزادان متولد ۸۹ و عملی‌نشدن آن، رئیس سازمان ثبت ‌احوال ایران گفته بود که این طرح متوقف نشده است.
محمد ناظمی‌اردکانی با اشاره به اینکه «شخص رئیس‌جمهوری ایران حامی اجرای این طرح است» گفته بود در بودجه ۹۰ اعتبار ویژه‌ای برای آن پیش‌بینی شده و بر اساس مصوبه دولت، بانک توسعه‌تعاون، به عنوان بانک عامل اجرای آن در نظر گرفته شده است.
پیش‌تر احمدی‌نژاد، در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان که این طرح را «تورم‌زا» نامیده بودند، این اقدام دولت را «ضد تورم» دانسته و گفته بود عده‌ای از اینکه ما می‌خواهیم پول خود مردم را به خود مردم بازگردانیم ناراحت هستند.
او همچنین در واکنش به این موضوع که ممکن است این طرح بر خلاف سیاست کنترل جمعیت، به افزایش جمعیت منجر شود گفت که «خدا روز‌ی‌رسان است» و به نظر او با سیاست کنترل جمعیت تا ۴۰ سال دیگر نامی از ایران وجود ندارد.
این طرح  احمدی‌نژاد، انتقاد گروهی از کارشناسان و تحلیلگران را در پی داشت که معتقدند چنین حمایت‌هایی، مایه افزایش رشد جمعیت می‌شوند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد رئیس جمهوری ایران درباره آن نگرانی‌ای ندارد. او پیش‌تر بارها بر مخالفت خود با طرح مهار رشد جمعیت تاکید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر