۱۳۹۰ بهمن ۵, چهارشنبه

ایران سفارتخانه‌های جدید تاسیس می‌کند


هیئت وزیران دولت محمود احمدی‌نژاد تاسیس چهار سفارتخانه جدید در آفریقا و یک سفارتخانه در آسیا را تصویب کرد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، هیئت وزیران چهارشنبه، پنجم بهمن با تاسیس سفارتخانه ایران در کشورهای سومالی، کامرون، سودان جنوبی، جیبوتی و میانمار موافقت کرد.
این تصمیم بنا بر به پیشنهاد و قانون وظایف وزارت امور خارجه ایران صورت گرفته و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری این مصوبه را برای اجرا ابلاغ کرده است.
جمهوری اسلامی در حالی دست به گسترش روابط دیپلماتیک خود با چند کشور آفریقایی و آسیایی زده است که در آذر امسال پس از حمله به سفارت بریتانیا، دولت این کشور سفارتخانه خود در ایران را تعطیل کرد و روابط آن با برخی کشورهای غربی وارد تنش شده است.
به تازگی نیز اتحادیه اروپا، نفت، بانک مرکزی و فروش فلزات گرانبها ازجمله طلا، جواهرات و سکه طلا و همچنین فروش اسکناس را تحریم کرده است.
ایالات متحده آمریکا نیز به دنبال تصرف سفارت‌اش در ۱۳ آبان ۵۸، روابط خود با ایران را قطع و به طور کامل تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد.
همچنین گامبیا در آذرماه سال گذشته، قطع روابط خود با ایران را اعلام کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که پیشتر مقام‌های گمرک نیجریه از کشف و توقیف یک محموله سلاح قاچاق که از ایران بارگیری شده بود، خبر دادند. نام گامبیا هم در این میان مطرح شد.
هر دو کشور ایران و گامبیا ازنظر بین‌المللی در انزوا قرار دارند؛ ایران به دلیل برنامه هسته‌ای خود تحریم شده است و گامبیا به نقض حقوق بشر متهم شده است.
رابطه ایران با کشورهای آفریقایی از آذر ماه ۸۸ و به دنبال سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران به چند کشور آفریقایی وارد دور تازه‌ای شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر