۱۳۹۰ بهمن ۱۱, سه‌شنبه

سفر مرکل به چین برای تشویق به کاهش واردات نفت از ایران




صدراعظم آلمان در سفری برنامه‌ریزی شده این هفته به چین می‌رود تا پکن را به کاهش واردات نفت ایران تشویق کند.
یک مقام دولتی آلمان در توضیحی مختصر درباره سفر آنگلا مرکل به چین که فردا،چهارشنبه، ۱۲ بهمن ماه آغاز می‌شود، به رویترز گفت: آلمان مایل است که چین واردات نفت از ایران را افزایش ندهد.چه بهتر خواهد بود که چین وادات نفت از ایران را کاهش هم بدهد.
چین پیش از این از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا انتقاد کرده و اعلام کرده بود که این، «راه حل سازنده‌ای» نیست.
هفته گذشته اتحادیه اروپا موافقت کرد که از اول جولای، حدود شش ماه دیگر، همه واردات نفت کشورهای عضو این اتحادیه از ایران که دومین تولیدکننده نفت اوپک است، قطع شود.
پکن که دومین مصرف‌کننده نفت در جهان است با تحریم‌های یک‌جانبه که بخش انرژی ایران را هدف گرفته مخالف است و تلاش کرده تنش‌ها را که می‌تواند تهیه نفت مورد نیاز این کشور را تهدید کند، کاهش دهد.
از سوی دیگر هند نیز به چین پیوسته و اعلام کرده که واردات نفت خود از ایران را کاهش نخواهد داد.
براساس اطلاعات آژانس بین‌المللی اتمی از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۱ هند و چین مشترکاً ۳۴ درصد از نفت صادراتی را خریده‌اند که بیش از کل نفت وارداتی اتحادیه اروپا از ایران است.
اگرچه مخالفت هند با کاهش واردات نفت، می‌تواند برای ایران یک پیروزی محسوب شود، اما به اعتقاد تحلیل‌گران، هنوز مشخص نیست که شرکت‌های چینی و هندی چطور خواهند توانست بدون شکستن تحریم‌ها پول نفت را به ایران پرداخت کنند.
در ماه‌های گذشته نیز خریداران نفت ایران برای پرداخت پول به ایران دچار مشکلات جدی شده‌اند. تحریم بانک مرکزی ایران، عملاً راه را برای مراودات مالی بین دولت ایران و دولت‌های دیگر بسته است.
ایران روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که این مقدار، سه درصد نفت مصرفی جهان است. از این مقدار، ۵۰۰ هزار بشکه به اروپا صادر می‌شود و بیشتر بقیه نفت تولیدی، به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی فروخته می‌شود.
چین خواستار از سرگیری مذاکرات برای حل پرونده هسته‌ای ایران شده است. کره جنوبی تاکنون موضعش را درباره تحریم‌ها اعلام نکرده و ژاپن می‌گوید که واردات نفت از ایران را به‌طور پایدار کاهش داده و شاید به این روند ادامه بدهد.

۱ نظر: