۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

دکتر بورگان نظامی: با خرید و فروش مستمر ارز و طلا ثروت خود را به خطر نیاندازید

image
این روزها پول ملی داغ است و داغیش بدجوری دست ها را می سوزاند و از این رو همه سعی دارند که ریال‌هایشان را به ارز یا طلا تبدیل کنند. کارشناسان اقتصادی به مردم هشدار داده‌اند که به فکر خودشان باشند که آینده اقتصادی تاریک است. اما به راستی مردم باید چه کنند؟ دکتر بورگان نظامی معتقد است که «کسانی که اطلاعات کافی و همچنین دسترسی سریع به بازار ندارند، نباید با خرید و فروش مستمر ارز و طلا ثروت خود را به خطر بیاندازند».
ما از این پس به دنبال این سوال خواهیم بود که در این آشفته بازار، مردم چگونه باید و می توانند که دسترنج، پس انداز و ثروت خود را حفظ کنند و در این راستا با کارشناسان اقتصادی به گفتگو خواهیم نشست. در اولین گفتگوی ما از این سری، نظرات دکتر بورگان نظامی نرج آباد، اقتصاددان در آمریکا را می خوانید. او معتقد است که سیاست دولت برای تک نرخی کردن نرخ ارز « قبل از آغاز با شکست مواجه شده است». وی می‌گوید که « طبیعی است که صحیح‌ترین کار برای رهایی کشور از سختی‌های اقتصادی اخیر، پایان‌دادن به ماجراجویی‌های هسته‌ای و عادی‌سازی روابط با قدرت‌های جهانی‌ است. اما این تصمیم در اختیار رهبر جمهوری‌اسلامی بوده و دولت نقش خاصی در اتخاذ آن ندارد». دکتر نظامی به مردم توصیه می کنند که بهتر است پس اندازشان را« تدریجا آن را به ترکیبی از ارز و طلا تبدیل سازند». در ادامه گفتگوی خودنویس با دمتر بورگان نظامی را می خوانید.

آیا شما فکر می‌کنید که در وضعیت فعلی، برنامه دولت می‌تواند در تک نرخی کردن ارز موفقیت آمیز باشد؟ چرا؟

بورگان نظامی نرج آباد: برنامه فعلی دولت برای تک‌نرخی کردن ارز زیر ۱۲۵۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا قبل از آغاز با شکست مواجه شده است. یکی از اجزای این برنامه، تعیین سقف قیمت معاملات ارز توسط صرافی‌ها درحد ۵ درصد بالاتر از نرخ رسمی بانک مرکزی بود. بدیهی است که اگر بانک مرکزی، توان دفاع از ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی در نرخ ادعایی‌اش را داشت، لزومی به اعمال ممنوعیت معاملات بالاتر از نرخ اعلامی وجود نبود. هنگامی‌که بانک مرکزی، دلار کافی در نرخ ادعایی‌اش در اختیار بازار قرار ندهد، طبیعتانمی‌تواند با ممنوعیت معامله ارز قیمت ها را کنترل کند.

از نظر شما، آیا بازار ارز قابل کنترل است، و اگر جواب شما مثبت است، با چه سیاست یا سیاست‌های اقتصادی می‌توان بازار ارز را کنترل کرد؟

بورگان نظامی نرج آباد: بانک مرکزی ایران باید به جای انکار کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای معتبر جهانی، آن را بپذیرد و با تعدیل قیمت ارز در سطحی بالاتر به نوسانات شدیدی که در ماه‌های اخیر پیش آمده پایان دهد. دلیل اصلی افزایش قیمت ارز، نگرانی شدید نسبت به آینده درآمدهای ارزی ایران است. پس از اعلام تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، و اعلام قطع تدریجی واردات نفت ایران از سوی اروپا، فعالان اقتصادی نسبت به جریان درآمدهای ارزی نفتی ایران در آینده نگران شده‌اند. توجه کنیم که حتی اگر جایگزینی صادرات نفت به اروپا با صادرات به چین و هند، به ایران امکان دهد تا صادرات نفتش را در همان سطح قبلی ادامه دهد، افزایش قدرت چانه‌زنی طرف‌های چینی و هندی، و همچنین محدودیت‌های اعمال‌شده در زمینه مبادلات پولی، درآمدهای ارزی حاصل از این صادرات را کاهش خواهد داد. کاهش واردات شرکت چینی یونیپک به میزان روزانه ۲۲۰ هزار بشکه در ماه جاری، که به منظور فشار برای کاهش قیمت صورت گرفت، نشانه آشکاری از استفاده بزرگترین شرکت چینی طرف معامله با ایران از قدرت چانه‌زنی‌اش است. اعلام پرداخت بهای نفت به روپیه از سوی برخی طرف‌های هندی نیز، مشکل ایران برای تامین ارزهای مورد نیاز خود را نشان می‌دهد. از این رو، با آنکه بانک‌مرکزی ایران هنوز از ذخایر ارزی قابل اعتنایی برای پوشش واردات ایران برخوردار است، توانایی‌اش برای تامین ارز در آینده مورد شک قرار دارد. اتفاقا بانک مرکزی نیز دچار همین نگرانی است، و به همین جهت از ذخایر ارزی اش برای تثبیت قیمت ارز در بازار آزاد استفاده نمی‌کند و به جای عرضه ارز در قیمت ادعایی‌اش به بازار، آن‌را برای آینده نگه‌داشته‌است. طبیعی است که صحیح‌ترین کار برای رهایی کشور از سختی‌های اقتصادی اخیر، پایان‌دادن به ماجراجویی‌های هسته‌ای و عادی‌سازی روابط با قدرت‌های جهانی‌ است. اما این تصمیم در اختیار رهبری جمهوری‌اسلامی بوده و دولت نقش خاصی در اتخاذ آن ندارد. حال با توجه به مشکلات اقتصادی پیش‌آمده در نتیجه سیاست‌های خارجی مقابله‌جویانه، دولت باید نسبت به نتایج آن برای اقتصاد کشور شفاف باشد.

همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، دولت باید ضمن در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی در زمینه واردات، نسبت به تثبیت قیمت ارز در سطحی بالاتر بکوشد. بدیهی است، تثبیت قیمت با کنترل آن و تعطیل کردن صرافی‌ها میسر نمی‌شود. بانک مرکزی باید قیمتی را در سطحی تثبیت کند که قادر به تامین ارز مورد نیاز بازار در آن سطح قیمت باشد.



توصیه شما به مردم برای حفاظت بیشتر از ثروت‌شان در شرایط فعلی چیست؟

بورگان نظامی نرج آباد: بی‌شک اطلاعات فعالان اقتصادی برای تصمیم‌گیری اقتصادی بسیار روزآمدتر از من است. اما اصلی‌ترین پیشنهاد من به مردم عادی، پرهیز از واکنش‌ شدید به نوسانات قیمت هاست. خانواده‌هایی که سرمایه‌های خود را به صورت‌های غیرنقدی مانند املاک نگه‌داری می‌کنند، بهتر است تغییری در ترکیب آن ندهند. اما کسانی که پس‌اندازهایشان به صورت نقدی و ریالی است، و احتیاج دارند که حتما این پس‌اندازها را به صورت نقدی حفظ کنند بهتر است تدریجا آن را به ترکیبی از ارز و طلا تبدیل سازند. بدیهی است که کسانی که اطلاعات کافی و همچنین دسترسی سریع به بازار ندارند، نباید با خرید و فروش مستمر ارز و طلا ثروت خود را به خطر بیاندازند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر