۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

دبیرکل سازمان ملل: تنش را کم کنید؛ ایران به مذاکره باز گردد

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد از طرف‌های درگير در مناقشه هسته‌ای ايران خواست از تنش‌ها بکاهند. او همچنين از جمهوری اسلامی خواست به عبور و مرور آزاد در تنگه هرمز احترام بگذارد.‏
آقای بان دیروز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در نيويورک گفت: هيچ راهی جز حل صلح‌آميز مناقشه هسته‌ای ایران وجود ندارد.
دبيرکل سازمان ملل در عین حال گفت: من از همه طرف‌های درگير می‌خواهم قبل از هر اقدامی، تنش را کاهش دهند. اين اظهارات تند کمکی نمی‌کنند.
بان کی مون از جمهوری اسلامی خواست از هر حرکتی برای بستن تنگه هرمز خودداری کند.
دبيرکل سازمان ملل در این باره گفت: تنگه هرمز یک شاه‌راه تجاری مهم است و عبور و مروز آزادانه کشتی‌ها از این آبراه باید طبق قوانین راجع به دریانوردی در آب‌های آزاد رعایت شود و از آن محافظت شود.
طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمريکا در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۵.۵ ميليون بشکه نفت خام، معادل حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان از اين تنگه به بازارهای جهانی منتقل شده است.
به دنبال تشديد تحريم‌ها عليه تهران به ويژه تحريم نفتی از سوی آمریکا و اروپا، برخی از مقام‌های سیاسی و نظامی تهديد کرده بودند که اگر نفت ايران تحريم شود اين کشور مانع انتقال نفت منطقه از طريق تنگه هرمز خواهد شد. با این حال بعدتر علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، گفت که جمهوری اسلامی قصد بستن تنگه هرمز را ندارد.
دبيرکل سازمان ملل همچنین درباره برنامه هسته‌ای ايران ابراز نگرانی کرد.
بان کی مون از ايران خواست با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کرده و به مذاکرات با شش قدرت جهانی در این باره باز گردد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که هیئتی بلندپایه از سوی این نهاد به ایران سفر خواهد کرد. این گروه اعزامی روز‌های یک‌شنبه تا سه‌شنبه هفته آینده (۲۹ تا ۳۱ ژانویه) در ایران خواهد بود.
یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است گروه اعزامی، با روحیه‌ای مثبت به ایران سفر خواهد کرد. او ابراز امیدواری کرده است که ایران نیز با چنین روحیه‌ای با آژانس همکاری کند.
اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا به همراه آلمان گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند. آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و این گروه ژانویه سال گذشته در استانبول برگزار شد که بی‌نتیجه پایان یافت.
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ايران، درباره ابعاد نظامی احتمالی در این فعالیت‌ها ابراز نگرانی کرده بود.
کشورهای غربی می‌کوشند از راه افزایش فشارهای اقتصادی، جمهوری اسلامی را وادار به تعلیق برنامه هسته‌ای خود کنند. نگرانی‌های این کشورها و اسرائیل درباره احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در آبان ماه، بالا گرفته است. ایران این نگرانی‌ها را بی‌اساس شمرده و فعالیت نظامی هسته‌ای را تکذیب کرده است.
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از وضع تحریم‌های اروپا علیه ایران گفت: هدف ما، تحریم ایران نیست. هدف اروپا، وادار کردن ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و توقف غنی‌سازی اورانیوم است.
خانم اشتون روز دوشنبه تاکید کرد: ما در تماس با سعید جلیلی و علی اکبر صالحی بارها خیلی واضح و روشن به ایران گفته‌ایم که در پی گفت‌وگو هستیم. ما می‌خواهیم به موضوع فعالیت هسته‌ای ایران در جریان مذاکرات پرداخته شود.
او همچنین درباره تاثیر منفی تحریم نفتی ایران بر اقتصاد اروپا گفت: تاثیرات ناخواسته و منفی این تحریم‌ها بر اقتصاد اروپا را در ماه آوریل دوباره بررسی خواهیم کرد.
کاترین اشتون درباره نقش چین در اجرای این تحریم‌ها گفته بود: چین نقش مهمی در بین کشورهای ۵+۱ دارد. درباره ایران جامعه بین‌المللی باید در کنار هم بیاستد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز سه‌شنبه در مورد مناقشه هسته‌ای با ایران گفت: اگر ایران رویکرد خود را تغییر دهد و تعهدات خود را اجرا کند، حل و فصل مسالمت‌آمیز این مسئله هنوز هم امکان‌پذیر است.
دیروز چهارشنبه وزیر امور خارجه ایران بار دیگر از آمادگی جمهوری اسلامی برای نشستن پای میز مذاکرات بر اساس «احترام متقابل» خبر داد.
علی‌اکبر صالحی در این باره گفت: ایران همیشه اعلام کرده که آماده مذاکره است و  جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در آخرین نامه‌ به کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز آمادگی برای گفت‌وگو با گروه ۱+۵ را اعلام کرده است.
به گفته صالحی، «بحث بر سر زمان و مکان مذاکره بود که خانم اشتون با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تماس گرفته و راجع به اینکه مکان این مذاکره استانبول باشد صحبت کرده است».
او افزود: حالا این اطلاعات به  جلیلی منتقل شده و منتظر توافق او و خانم اشتون درباره نهایی شدن مکان و زمان گفت‌وگوها هستیم.
 صالحی پیش از این نیز وعده داده بود که ایران به‌زودی تاریخ گفت‌وگو با گروه ۱+۵ را پیشنهاد می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر